tisdag 20 mars 2012

Hedsjöpimpeln 25/3-2012

På söndag så går Hedsjöpimpeln av stapeln och det är utan tvekan den pimpeltävling som har det mest fantastiska prisbord som finns i det här landet.
Det brukar vara mellan 500-600 fiskare där och även om man hamnar på 300-500 plats så är man garanterad ett bra pris.
Kommer man bland de 20 första så ligger värdet på priset mellan ca 500-5000 kr.
Det är framförallt två st eldsjälar som ligger bakom det gigantiska prisbordet. Det är Conny och Gösta som lägger ned enormt med tid för att denna tävling ska kunna bli så fantastisk som den är.

Jag har haft turen att få vinna Hedsjöpimpeln två gånger. Bägge dessa gånger vann jag på abborre fiskade med vertikalpirk och färgkrok (utan maggot).

På senare år så tycker jag att det blivit svårare att få ihop de vikter som krävs för toppplaceringarna, om man fiskar med pirk och trekrok.
De som rönt störst framgångar de sista åren är de som fiskat endera singelmormyshka eller tafspirk agnade med maggot, pinkies eller fjädermyggslarver.
Så mitt råd är att gardera er med ovanstående utrustning då det kan vara vinnarvapnet.

Det finns abborre, både små och stora samt mört. Även halva vikten på gädda räknas för den som kanske vill sikta in sig på att lura någon sådan.
Den största abborre som jag sett dragits upp vägde 1,6 kg och den togs av Anna-Greta Helmersson AFK Flugan.

Så boka in en fin dag på Hedsjön på söndag och var med och fiska om de fina priser som kommer att finnas på det gigantiska prisbordet.
/Peter

Inga kommentarer: