måndag 19 mars 2012

SM i Pimpel 2012

SM i Pimpel genomfördes den gångna helgen på jämtländska Revsundssjön.
Arrangörer var min klubb, Sundsjöfiskarna.
Lördagen bjöd på strålande sol, blå himmel men en ihärdig nordvästvind.
Kanske bidrog detta väder till att inte alla fick det fantastiska fiske som jag vet att Revsundssjön brukar kunna leverera.
Dagens tyngsta påse hade herrsenioren Timo Jumisko, Södertälje SFK. Timo vägde in hela 14 690 gram.
Han fick förutom sin guldmedalj och fina varupriser mottaga det av Martin Lopez, Norge,skänkt fina varpspö.
Kanske kan han nu bli ännu farligare på nästa års SM med ett nytt vapen i sin fiskearsenal.

Damklassen togs hem av Marie Magnusson, Bergsfiskarna som fiskade ihop hela 9250 gram.
Om möjligt ännu stoltare än mästarinnan var hennes sambo Peo Nilsson som nu börjar bli van av att besegras av sin duktige sambo.

Leif Frank, Sundsjöfiskarna fiskade in sig på en fantastiskt fin 4:e plats och Per-Erik Friberg, Sveg blev fin 6:a.

Sundsjöfiskarnas Ellinor Johansson, min favoritmoster, blev Svensk Mästarinna i Damveteranklassen och efter många års slit verkligen värd den framgången.

Herrveteranklassen togs hem av duktige Per-Åke Södergårds, Woxnadalens SFK. Om det jag hörde stämmer så hade Per-Erik 4 fiskar när han provade ett gammelhål i slutet på tävlingen där han fick mer än 11 kg i. Hans totalvikt var 12 895 gram.

Den största bragden för dagen kanske den duktige yngre herrjunioren, Oliver Nord för. Han fiskade upp 9 386 gram abborre och hade med den vikten blivit 3:a i herrseniorklassen.

För övriga resultat se Sundsjöfiskarnas hemsida. www.sundsjofiskarna.se

Parallelltävlingen på lördagen avgjordes på Gällösågen och ett dryga 100-tal fiskare deltog.
Dagens tyngsta påse hade inte oväntat duktige Jörgen Storm, som hade drygt 12 kg.
Jag själv fick ihop 4404 gram och det räckte till en placering bland de tio bästa iallafall.
Fullständiga resultat kommer så småningom.

Lagtävlingen på söndagen blev en spännande tävling där förhandsfavoriten, Svegs Herrseniorlag, till slut hade de tyngsta påsarna och fick ta emot guldmedaljerna. Laget hade dryga 29 kg vilket var ca 2 kg mer än nästbästa lag.

Sundsjöfiskarnas damveteraner fiskade hem varsin silvermedalj och även herrveteranlaget fick mottaga ett silver för sina fiskeprestationer.
För fullständiga resultat och deltagare i resp. lag så hänvisar jag återigen till Sundjöfiskarna hemsida.

Paralleltävlingen på söndagen bjöd på ett väldigt speciellt fiske där tyngsta påsen vägde 10,2 kg.
Jag själv slutade 3:a med 6,9 kg abborre som jag fick i ett hål.
Många tror jag upplevde fisket som väldigt frustrerande då det verkligen gällde att ha flyt att hitta det där hålet där det nappade. Fisken hade en enorm medelvikt(2-3 hg),så det gick väldigt fort att få lite vikt om man verkligen hittade på dom.

Sammanfattningsvis så tror jag att de allra flesta var nöjd med arrangemanget och även om det inte blev så bra fiske som man hade hoppats på så tror jag att de flesta som fick någon eller några av de "elaka" jämtlandsabborrarna kommer att ha dessa minnen med sig länge.
/Peter





Inga kommentarer: