söndag 23 mars 2014

Sammanfattning från Lag-DM Jämtland/Härjedalen

Tävlingen avgjordes på Boggsjön, Rissna och för många var det en helt ny bekantskap.
Jag hade hört att sjön kunde vara svårfiskad men att det skulle finnas grov abborre om man hittade dom.
För första gången så avgjordes LagDM separat, dvs samma upplägg som på SM.
Om det var anledningen till att det var betydligt färre startande än normalt på låter jag vara osagt, men är det så tycker jag att det är mycket dåligt, då beslutet att ha detta upplägg på DM på prov i två år, tagits i demokratisk ordning genom omröstning.
Hela distriktet blir drabbat då man med färre startande lag får skicka färre lag som ska representera distriktet, till SM:et.

Denna form kräver också att man tillsammans med klubb och lagkompisar kan prata fram en taktisk plan för hur man på bästa sätt kan nå bästa resultat för klubbens lag.
Det är svårt, då man är så van att tävla för sig själv på de flesta tävlingar, men också en rolig utmaning.
Mitt lag bestående av Leif Frank, Johan Magnusson, Andreas Danielsson och mig själv, bestämde oss för att dela upp oss två och två. Jag och Leif började i ena änden och Johan och Andreas började tre km österut, i den andra änden av sjön.
Redan i första hålet så ropade Leif att han hade nåt stort på. När han efter fem minuter fortfarande inte hade sett fisken så gick jag dit så att skulle få låna min huggkrok.
Först efter tio minuter såg vi ett enormt gäddhuvud skymta nere i hålet och Leif fick ett bra tag med huggkroken men då huvudet var alldeles för stort för hålet så blev resultatet en trasig huggkrok.
Jag sprang iväg och fick låna en till av Lars Allerstam och med den kunde vi hålla gäddan tills dess att en vänlig man kunde ta sin skoter och åka hem och hämta en riktigt kraftig huggkrok. Under de tjugo minuter detta tog så höll jag gäddan och Leif borrade upp två hål till.
När så vi fick den stora huggkroken så var det bara att försöka tvångsdra gäddan upp ur hålet.
Når gäddan äntligen kom upp på isen och Leif hade vägt den så visade vågen på 9,3 kg.
Den största gäddan som jag sett tagits på pimpel. 0,20 mm:s lina och en tolvas trekrok.
Tyvärr så missade vi ca fyrtio minuter av tävlingen pga av gäddäventyret men det gjorde inget.
Vi insåg rätt så snart att om vi skulle få några abborrar idag så var det bara att borra, flytta, borra, flytta. Då kunde man få någon ströfisk här och där. Men de få man fick var av fin kaliber. 1-3 hg.
Till slut hade vi fiskat oss över hela sjön och när vi kom till den andra änden så visade det sig att både Johan och Andreas fiskat bra i början på tävlingen men sedan hade det avtagit.
Vid invägningen så visade vågen på dryga tretton kg och det räckte till en andra plats i herrseniorklassen bakom de överlägsna vinnarna från Jämtkroken, som hade hela 21,7 kg.
Hafstad den äldre hade nog femton kg själv.
Tyvärr var det bara 8 startande lag i herrseniorklassen och då är det bara vinnande lag som kvalar in till SM. Hade det varit elva lag med så hade två lag kvalat.
Annes lag tog hem segern i Damseniorklassen, trots att de bara var tre st.
Sundsjöfiskarnas Damveteraner tog ocks guld liksom Äldre herrveteranlaget. Veteranlaget slutade tvåa bakom Bergsfiskarna som knep guldet.
Bergsfiskarnas juniorer tog hem guld i alla juniorklasser.
Fullständiga resultat kommer på Sundsjöfiskarnas hemsida inom kort.
/Peter









Inga kommentarer: