tisdag 7 april 2015

Sammanfattning Påsken 2015

Ja, då var årets höjdpunkt avslutad. Men detta år blev för mig på intet sätt en höjdpunkt då det gäller mitt fiske. Allt runt om kring var som vanligt, trevliga människor, fantastiska sjöar, bra arrangerade tävlingar, så allt var ju upplagt för en riktig höjdarhelg.
Skärtorsdagens tävlingar på Björnsjön och Binnsjön var mina två bästa i Påsk. Jag blev 4:a på Björnsjön med 10,9 kg och 3:a på Binnsjön på 6 kilo. Sonny vann på Björnsjön på 14 kg och Fredrik Ankarberg segrade på Binnsjön på 7 kg. Den dagen var Anne hemma och gjorde Påsk.
På Långfredagen så kopplade vi på husvagnen för tre nätter på Gällö Camping och den dagens tävling var Bybergspimpeln. Segrade där gjorde Påskhelgens Gigant, Martin Södergårds på dryga 9 kg. Delad tvåa kom fjolårssegraren Micke Wiström som delade vikten 8730 gram med Ove från Alfta. Jag fick ihop drygt 3 kg men förutom att jag tappade mitt favoritspö i ett hål så fanns fortfarande förhoppningarna om fler framskjutna placeringar.
Anne kom sjua,åtta i damklassen på dryga 2 kg.
På lördagen tävlade vi Turingepimpeln och eftersom jag vunnit den 9 ggr så var förhoppningen god om ytterligare en framskjuten placering. Men tyvärr så blev det inte så. Mina 2 kg räckte inte långt mot segraren Sten Ek:s dryga 6 kg. Anne kom placeringen bakom mig på strax under två kilo.

Sedan var det dags för Vikinganappet och jag gjorde precis tvärtemot vad jag hade tänkt mig. Jag gick förbi stället som jag hade haft i min plan och fortsatte en bra bit ovanför och hittade inte något bra fiske förrän sista halvtimmen. Så mina 5 kilo gav mig inget från prisbordet denna gång.
Anne stannade i starten och fick ihop ca 1900 gram.
Segrare gjorde återigen Martin Södergårds på drygt 11 kg. Lars-Erik Johansson från Bergsjö vann Herrveteranklassen på 8,9 kg och Damklassen vanns av Kersti Solli på 5,6 kg.

På kvällstävlingen på Gällösågen vann Arne Karlsson, Fränsta på 16,8 kg. Noterbart är att han fiskade på balanspirk och han som är uppväxt med det sättet att fiska gav inte oss andra en chans.
Jag och Anne fick några fina abborrar men alldeles för få för att vara med bland de bästa. Jag hade 4,3 kg och Anne, som fick en stekpanna i pris, hade runt 2 kg.

På Annandagen så tävlade vi på Torsängsviken, Sundsjön, som vanligt. Min plan denna gång var att stanna i staarten eller gå så långt man kan gå åt vänster. Väl ute på isen i samma stund som vi fick börja gå, så reviderade jag mina tidigare planer och går i 30 min åt höger istället. Dåligt val av mig.
Anders Bergman segrade på dryga 16 kg...... i starten.

Min sammanfattning av Påskens tävlingar är att fiskemässigt så blev det min sämsta påsk någonsin, men förhoppningsvis så lägger sig den största besvikelsen efter några dagar. Jag vet ju att det kan vara så här men jag har tidigare haft turen att inte ha en så här lång svacka. Men fina fiskekompisar och en sjuk kärlek till fisket skall nog hjälpa mig att hitta tillbaka till "känslan" igen.

För övrigt så kan jag nämna att förutom mitt tappade favoritspö så förlorade Anne sitt borrskär i ett hål och på vägen hem fick vi punktering på husvagnen. Det blev liksom symboliskt för hela påsken.
Men nu är den historia och jag lovar att ta nya tag även om det ska bli skönt med ett litet uppehåll.
/Peter



Inga kommentarer: