tisdag 26 april 2016

Summering och utvärdering av pimpelsäsongen 2016

Ännu en pimpelsäsong att lägga till handlingarna.
En säsong som blev bättre än fjolårets då jag kunde hålla en jämnare nivå.
Jag genomförde 26 tävlingar varav 16 resulterade i topp 5 placeringar.
12 av tävlingarna var jag bland de tre första och 8 bland de två första. 3 st vann jag.
Vinterns absolut roligaste vinst var när jag vann Turingepimpeln på dryga 16 kg.
Min tionde vinst sedan starten av Turingepimpeln i mitten på 90-talet.
Jämtcupen slutade med en femteplats i både lag och individuellt och det är alltid lika roligt att få tävla mot alla duktiga fiskare som deltager där.
Tyvärr så missade Anne och jag det individuella DM:et pga av punktering men lagDM deltog vi i och för Annes lags del gick det bra då dom vann.
Mitt lag bestod av mig, Leif och Tom Frank samt Janne Svensson. För andra året i rad så missade vi att kvalificera oss med minsta marginal. Ett tufft distrikt att ta sig vidare ifrån då Svegs SFK har så många duktiga fiskare i sina lag. Men nästa säsong, då jäklar!
Nytt för denna säsong var Ljunganserien där vi tävlade på några av de absolut bästa abborrvatten man kan hitta. Borgsjön, Torpsjön, Stödesjön och Marmen.
Nästa år så kör vi igen och då hoppas jag att ännu fler kommer och fiskar på dessa fantastiska sjöar.
Vinterns isar har varit de bästa på många år. Istjocklekar på nästan metern hat inte varit ovanligt.
Kanske var det årets tungborrade isar som gjorde att skruvdragarborrarna fick sån enorm genomslagskraft i vinter. Dessa borrar som är helt fantastiska och som delat upp motståndare och förespråkare i två läger.
Själv tycker jag att man ska få använda dom om man har nån typ av funktionsnedsättning och har handikappkort. Annars så kan man slopa alla olika klasser som finns och bara köra en öppen klass.
Men man bör nog fundera mer än en gång om man ska tillåta hjälpmedel som ger så stora fördelar som dessa skruvdragarborrar gör.

Ifjol lyfte jag fram några fiskare som visat sitt kunnande mer än andra under säsongen och det tänker jag göra iår med.
Mikael Rehnman. Han är den som i mina ögon varit bäst över hela säsongen.
Kanske höjdpunkten var när han återigen vann Vikinganappet och tog hem vandringspokalen för gott. Att segermarginalen blott var 6 gram ned till tvåan visar att tur förtjänar man.
Martin Södergårds kanske inte har haft en lika bra säsong som föregående men hans SM-guld visade att han är bäst när det gäller.
När vi pratar om SM så måste jag nämna Andreas Bergström som får hoppa in i sista stund och tar hem ett silver individuellt och ingår i laget som vann överlägset på 52 kg.
Competitions killar , Anders Bergman, Johan Sjölen, Emil Sjöberg och Andreas jublar fortfarande efter vad jag har hört.
Bengt Åström, Bergsfiskarna, har haft en helt fantastisk säsong med seger i Jämtcupen både individuellt och i lag som några av höjdpunkterna.
På damsidan har det varit lite jämnare i år men jag nämner Evelina Henriksen som gjort flera bra insatser.
Bland juniorerna så nämner jag Oliver Nord som fiskade hem ett silver i Nordiska Mästerskapet.
Tony Åström gjorde sin sista säsong som junior och krönte det med en massa bea insatser. Bl a tyngsta påsen på Bensjön och lagguld på SM:et.
Bland juniortjejerna tycker jag att Julia Hägg gjort strålande insatser hela säsongen.

Nu har jag packat in mina pimpelgrejer i mörka garderoben och dom åker nog inte fram förrän i september-oktober då längtan efter pimplingen återigen börjar göra sig påmind och då måste man påbörja förberedelserna inför säsongen 2017.
Nu kommer metesäsongen snart igång och jag ser fram mot den med NÄSTAN lika stor förväntan.
/Peter

Inga kommentarer: