måndag 7 augusti 2017

Summering av SM i mete 2017!

Årets SM i mete som avgjordes i Bollnäs under den gångna helgen bjöd på lördagen ett väldigt regnigt väder men ganska bra fiske. Söndagens utlovade regn uteblev men det blev nog lite sämre fiske då istället.
Men vi börjar att summera lördagens individuella SM-tävling.
Årets SM arrangerades av Sportfiskarna tillsammans med AFK Flugan och Bollnäs FVF och enligt mitt tycke så får dom högsta betyg för ett väldigt trevligt och professionellt genomfört SM.
En extra eloge till tävlingsledare Leif Stockhaus.

På ett SM i mete är lottdragningen om vilken plats man skall ha kanske det mest avgörande om vem och vilka som ska slåss om de ädlaste medaljerna.
För egen del så kan jag inte klaga på min plats då den slutliga SM-mästaren stod på vänster sida om mig och två platser åt andra hållet stod SM-silvermedaljören.
Det började iallafall bäst för mig då jag var den första som krokade en brax på vårt område. Men min granne kontrade direkt och drog en han med och sedan dröjde det inte så länge förrän det krokades brax runt om kring mig.
Men det var ingen som fick lika många som Tomas Uf från Uppsala som fick ihop hela 6,9 kg och med den vikten så blev han Svensk Mästare i mete 2017 i herrseniorklassen.
Jag fick 7 braxar som tillsammans vägde 2776 gram och det räckte till en för mig mycket uppskattad 7:e plats.
Anne fiskade också bra i damklassen och även om det var lägre vikter i den klassen så räckte hennes 523 gram till en hedersam 12:e plats.
Den klass som hade mest fisk var herrveteranklassen där både ettan och tvåan hade över 10 kg.
Segraren, Anders Karlsson från SFK Spöfolket tackar nog sin lyckliga stjärna över att tvåan Peo Eriksson från Örebro inte hittade rätt plats förrän det var en timme kvar. Han hade då endast 3 små fiskar men sista timmen fick han ihop hela 10 162g och då vinnaren hade 10 216g så var det inte mycket som skiljde dessa åt.

Resultat individuella SM i mete 2017

Lagtävlingen på söndagen bjöd på ett mycket bättre väder men då jag och Anne inte deltog så kan jag inte skriva så mycket om den mer än att det inte alls var lika bra fiske som på lördagen.
Men resultatlistor hittar ni på denna länk. Resultat LagSM i mete 2017


Inga kommentarer: