onsdag 25 april 2018

Sammanfattning av pimpelsäsongen 2018!

Denna pimpelsäsong har varit den absolut värsta då det gäller dåliga förhållanden sedan jag började tävla i pimpelfiske 1979. Alltså den sämsta utan diskussion på 39 år.
Det har satts snörekord i Västernorrland och det har ju medfört katastrofala förhållanden på våra isar.

Resultatmässigt så började säsongen väldigt bra för egen del men avslutningen var allt annat än bra.
Totalt så har jag fiskat 22 tävlingar med ett utfall på 4 st vinster, 4 st andra placeringar och 3 st tredjeplatser, så 11 av 22 tävlingar på pallen får väl ändå räknas som godkänt.

Jag har också stiftat bekantskap med min framtida favoritpirk, Z-pirken som tillverkas av fantastiskt trevlige och duktige Magnus Setterberg i Södertälje.
Den pirken har jag använt vid alla mina framskjutna placeringar i vinter och den motsvarar precis alla krav jag har på en riktigt bra tävlingspirk.

I vinter har jag också fått uppleva min första tävling där jag inte klarade fulnamnet. Det var på Stora Vegsjön och att den var så dålig just denna dag berodde nog helt och hållet på all snö som kommit.
Ca 95% av de startande blev utan fisk.

Något jag hade sett fram mot ända sedan förra säsongen var SM:et på Mälaren som tyvärr också bjöd på ett riktigt dåligt fiske för de allra flesta. Ljuset i det mörkret var att arrangemanget kanske var ett av de bästa genom alla tider då allt som man kunde önska sig i informationsväg fanns tillhandahållet av arrangörerna. De informationsrapporter som kontinuerligt kom gjorde att spänningen hela tiden stegrade fram till startdatum.

Nu får jag vänta i minst två år för att få deltaga i ett pimpelSM igen det gäller bara att bita ihop.

Det som gjort att denna säsong varit speciellt jobbig har varit att det sug och den längtan jag alltid haft till att pimpla inte varit lika stark. Det gör mig lite orolig men kanske det hänger ihop med de förhållanden som rått.
För är det något som jag lärt mig under alla dessa år är att motivationen ofta är den nyckel till framgång som man behöver och finns inte den så minskar dina möjligheter till framskjutna placeringar drastiskt. För det finns så otroligt duktiga pimpelfiskare i vårt land och skall man ha någon som helst möjlighet att slåss om topplaceringar så krävs det att man har ett jädra driv, motivation och självförtroende.

Som vanligt är det alltid lika trevligt att möta fiskekamrater från hela landet framförallt under Påskhelgen. I år blev de flesta Påsktävlingar inställda och även om vi tävlade på Bybergsnappet och på Borgsjön dagen efter så var det många kända ansikten som man saknade. Men förhoppningsvis så blir nästa års vinter betydligt timidare och Påsktävlingarna kan genomföras som vanligt och då skall det väl vara tusan om inte både motivation och fiskekamrater kommer tillbaka.
/Peter

2 kommentarer:

Anonym sa...

Begreppet "skitfiske" fick verkligen ett ansikte i vinter. Hoppas det dröjer 40 år igen innan det snöar lika mycket igen!

//U

Peter Forsbergs Pimpelblogg sa...

Ja verkligen. Men nu får man hoppas att det dröjer 100 år innan vi får en likadan vinter.
Skitfiske på dig./ Peter