lördag 1 juni 2019

Selångersån bjöd på kanonfiske!!

På lördagen så tävlade vi i Selångersån och i hamnen. Lätt regn och svag vind och ca 15 grader varmt  gjorde dagen behaglig.
Det började dock oroväckande dåligt för de flesta tror jag.
Det verkade inte finnas någon fisk i mynningen och en bit upp i ån så jag bestämde mig efter en halvtimme att ta mig upp till Sporthallsbron.
Jag hade stått där i trettio sekunder när Thomas Viström kom och han hade haft samma tanke som mig. Han hade fått några små mörtar och små abborrar på väg upp till bron.
-Du  har napp, ropade han plötsligt. Jag krokade och en 50 grams mört kom.
Sedan fick jag under en halvtimme ca 1,5 kg bestående av mört mellan 20 gram upp till 80 gram.
Thomas gav sig av nedströms bron fast på den andra sidan och när fisken slutade nappa för mig så gjorde jag samma förflyttning.
När jag kom till Thomas så hade han precis fått en 7 hg:s mört och även några fina abborrar låg i hans hink.
Micke Wiström hade stått bredvid Thomas men då var det stendött och bara någon minut efter att Micke gav sig av så började Thomas att få fisk.
Jag gick 30 m nedanför Thomas och där blev jag kvar resten av tävlingstiden.
Fasen vad det nappade. Mestadels abborrar mellan 1 hg upp till 7 hg och även om det kunde bli lite dödtid så nappade det igen efter en stund.
Känslan när flötet sjunker och man krokar, då man nästan  inte kan rubba fisken och spöet står som en pilbåge, den är obetalbar.
Vid invägningen så visade det sig att både jag och Thomas hade fått lite mer än de andra men de hade också rätt fina fiskar i sina påsar.

Resultat
1:a Peter Forsberg 9380g
2:a Thomas Viström 7880g
3:a Urban Edgren 2590g
4:a Micke Wiström 1500g


Inga kommentarer: