torsdag 27 augusti 2020

Inga träd växer till himmelen....

 .... , brukar man säga.

Den liknelsen tycker jag sammanfattar torsdagens metetävling i Sundsvall.

Våra förväntningar var ganska höga inför tävlingen då vi på samma ställe för en och en halv vecka sedan hade fantastiskt fiske.

Men som sagt, denna gång var det precis lika dåligt som det var bra förra gången.

Med ungefär en halvtimme kvar på tävlingen så hade jag inte haft ett napp. Men jag var inte ensam om det. De enda som hade fått fisk då var Bengt Pettersson som fått två små och Robin Jonsson som hade en liten abborre.

Jag gick längre ut i hamnen och tänkte bottenmeta sista minuterna då jag såg småfisk i ytan. Så jag tog fram 3 metersspöt och löjtackel. Snabbt fick jag tre, fyra små löjor då ett enormt stim med stora abborrar och mörtar simmade förbi i ytan.

Men de var totalt ointresserade av mask och maggot.

Jag prövade att ”följa” dom men så fort jag rörde mig så skyggade de.

Så jag fortsatte att försöka få någon löja. Totalt fick jag 22 fiskar. Mest små löjor men även en strömming och ett par mörtar.

Vid invägningen blev det jämt men som oftast gick vinsten till Micke Wiström. Han hade också börjat få lite fisk sista halvtimmen och hans fiskar var lite större än mina.

Resultat

1:a Micke Wiström 460g

2:a Peter Forsberg 420g (22 fiskar)

3:a Bengt Pettersson 420g (8 fiskar)

4:a Bo Ljung 305g

5:a Robin Jonsson 210g

6:a K-J Burström 70g

7:a Håkan Jonsson, Håkan Löfqvist

Inga kommentarer: