måndag 15 april 2024

Sammanfattning från PimpelSM 2024!

 Tidigt på fredagsmorgonen satte vi oss i bilen och påbörjade vår färd mot Arvidsjaur och årets PimpelSM. 

Det var Burström, Anne och jag som skulle tillbringa de närmaste 6-7 timmarna tillsammans i bilen.

Efter mycket fiskesnack, ett besök på kanske Sveriges sämsta Sibylla i Lycksele så kom vi fram till Hotell Lapponia vid 16:30 på fredagseftermiddagen.

Vi hade via sociala medier de senaste dagarna blivit varse om de svåra förhållandena som rådde både på Järvträsk, där lördagens individuella SM skulle avgöras och på Arvidsjaursjön där söndagens LagSM skulle gå av stapeln.

Väldigt tjocka isar som täcktes av snö och vatten, där stora områden var så tuffa att vattnet nådde över stövelskaften.

Precis så var det och inget av det vi hört var överdrivet.

Det var fruktansvärda förhållanden på båda sjöarna men vädret på söndagen får högsta betyg.

Lördagens tävling bjöd på många fiskar men väldigt små. Kanske ett snitt på 5-8 gram. Jag lyckades iallafall fiska ihop drygt 5624 gram vilket gav mig en 12:e plats av ca 100 inkvalade fiskare i herrveteranklassen. Jag fick gå fram och hämta minnesplakett vilket var roligt och ärofyllt.

Anne fiskade också bra och kunde med sina 3533 gram stoltsera med en 8:e plats av 29 inkvalade damveteraner.

Burström hade 3641 gram och slutade 53:a av ca 100 i herrveteranklassen.

Hela resultatlistan för det individuella SM:et hittar du här Resultat SMpimpel 24 individuellt

På söndagen så avgjordes lagSM och Anders Bergström, Burström och jag skulle representera Y-krokens färger och försöka fiska till oss en medalj.

Y-krokens damlag representerades av Karin Hofling, Ingegerd Lundgren och Anne Persson.

Till en början så verkade beskrivningen av de urusla förhållandena på isen vara rätt så överdrivna men när vi hade tagit oss ut dit vi bestämt oss för att fiska via en fin isväg så skulle vi gå på sidan av den för vi fick inte borra i vägen. Då blev vi varse att inget som sagts var överdrivet.

Man sjönk ned i snö och vatten till knäna och där man inte gjorde det så var isen för tjock för att komma igenom.

Men efter tre misslyckade försök fick jag hål på det fjärde försöket, dock fick jag ingen fisk där men jag såg att Burström började få. När jag hade gjort mitt fjärde hål så började även jag få fisk och Anders rörde sig lite längre bort från oss och även om det tog 45 minuter för honom att få första fisken så lönade sig hans letande då han hittade riktigt stora fiskar. Två abborrar över kilot med en topp på ca 1,5 kg. Även Burström och jag fick några fina och vid invägningen hade vi kämpat ihop drygt 9,3 kg vilket räckte till en hedrande femte plats och vi blev bästa herrveteranlag från Västernorrland.

Annes lag gick det lite tyngre för även om hon fick en bonusabborre på drygt kilot.

Hela resultatlistan från LagSM finns här: Resultat LagSM

Sammanfattningsvis så blev det ett rätt så lyckat SM resultatmässigt för oss. Däremot så var isförhållandena bedrövliga. Dåligt avruskat på framförallt Järvträsk. Vakar där flertalet gick ner sig och även om det finns risker med att pimpelfiskare så måste arrangören göra allt de kan för att eliminera risken för att man ska gå ned sig i en vak. Här hade man inte gjort det.

Det jag också tror att många saknade var varupriser till pristagarna. Minnesplaketter i all ära och det ska man ha men kanske även varupriser till de som fiskat till sig en prisplats.

Men i det det stora hela så blev det ett väl genomfört SM och som vanligt är ju den största behållningen alla möten med fina fiskare man lärt känna under åren. Ofta förknippade med ett eller flera fiskeminnen.

Tack för det.

/Peter















Inga kommentarer: