fredag 19 april 2024

Tyvärr ingen pimpeltävling i Sundsvallsområdet den kommande helgen.

Jag hade både trott och hoppats att vi skulle kunnat arrangera en pimpeltävling denna helg. Men efter att ha varit och tittat på sjöar ända upp mot Storhullsjön, Hissjön och Holmsjön samt även de lägre belägna sjöarna inom en femmilsradie från Sundsvall så är det bara att konsters att det är färdigpimplat på dom sjöarna för den här säsongen.

Däremot så vet jag att Sundsjöfiskarna arrangerar tävlingar i helgen runt Sundsjöfiskarna anordnar tävlingar där både Abborre & mört räknas. Skruvdragare tillåten.

Lördag 20/4 Gålön 10:00-14:00 ut/ingång 30/45min.

Söndag 21/4 Sundsjön 10:00-14:00 ut/ingång 30/45min. Start vid ruinen nedanför kyrkan.

Startavgifter 100:- kontanter.

Vid frågor ring Frasse 070 329 06 27

Välkomna!

/Peter

måndag 15 april 2024

Sammanfattning från PimpelSM 2024!

Tidigt på fredagsmorgonen satte vi oss i bilen och påbörjade vår färd mot Arvidsjaur och årets PimpelSM.

Det var Burström, Anne och jag som skulle tillbringa de närmaste 6-7 timmarna tillsammans i bilen.

Efter mycket fiskesnack, ett besök på kanske Sveriges sämsta Sibylla i Lycksele så kom vi fram till Hotell Lapponia vid 16:30 på fredagseftermiddagen.

Vi hade via sociala medier de senaste dagarna blivit varse om de svåra förhållandena som rådde både på Järvträsk, där lördagens individuella SM skulle avgöras och på Arvidsjaursjön där söndagens LagSM skulle gå av stapeln.

Väldigt tjocka isar som täcktes av snö och vatten, där stora områden var så tuffa att vattnet nådde över stövelskaften.

Precis så var det och inget av det vi hört var överdrivet.

Det var fruktansvärda förhållanden på båda sjöarna men vädret på söndagen får högsta betyg.

Lördagens tävling bjöd på många fiskar men väldigt små. Kanske ett snitt på 5-8 gram. Jag lyckades iallafall fiska ihop drygt 5624 gram vilket gav mig en 12:e plats av ca 100 inkvalade fiskare i herrveteranklassen. Jag fick gå fram och hämta minnesplakett vilket var roligt och ärofyllt.

Anne fiskade också bra och kunde med sina 3533 gram stoltsera med en 8:e plats av 29 inkvalade damveteraner.

Burström hade 3641 gram och slutade 53:a av ca 100 i herrveteranklassen.

Hela resultatlistan för det individuella SM:et hittar du här Resultat SMpimpel 24 individuellt

På söndagen så avgjordes lagSM och Anders Bergström, Burström och jag skulle representera Y-krokens färger och försöka fiska till oss en medalj.

Y-krokens damlag representerades av Karin Hofling, Ingegerd Lundgren och Anne Persson.

Till en början så verkade beskrivningen av de urusla förhållandena på isen vara rätt så överdrivna men när vi hade tagit oss ut dit vi bestämt oss för att fiska via en fin isväg så skulle vi gå på sidan av den för vi fick inte borra i vägen. Då blev vi varse att inget som sagts var överdrivet.

Man sjönk ned i snö och vatten till knäna och där man inte gjorde det så var isen för tjock för att komma igenom.

Men efter tre misslyckade försök fick jag hål på det fjärde försöket, dock fick jag ingen fisk där men jag såg att Burström började få. När jag hade gjort mitt fjärde hål så började även jag få fisk och Anders rörde sig lite längre bort från oss och även om det tog 45 minuter för honom att få första fisken så lönade sig hans letande då han hittade riktigt stora fiskar. Två abborrar över kilot med en topp på ca 1,5 kg. Även Burström och jag fick några fina och vid invägningen hade vi kämpat ihop drygt 9,3 kg vilket räckte till en hedrande femte plats och vi blev bästa herrveteranlag från Västernorrland.

Annes lag gick det lite tyngre för även om hon fick en bonusabborre på drygt kilot.

Hela resultatlistan från LagSM finns här: Resultat LagSM

Sammanfattningsvis så blev det ett rätt så lyckat SM resultatmässigt för oss. Däremot så var isförhållandena bedrövliga. Dåligt avruskat på framförallt Järvträsk. Vakar där flertalet gick ner sig och även om det finns risker med att pimpelfiskare så måste arrangören göra allt de kan för att eliminera risken för att man ska gå ned sig i en vak. Här hade man inte gjort det.

Det jag också tror att många saknade var varupriser till pristagarna. Minnesplaketter i all ära och det ska man ha men kanske även varupriser till de som fiskat till sig en prisplats.

Men i det det stora hela så blev det ett väl genomfört SM och som vanligt är ju den största behållningen alla möten med fina fiskare man lärt känna under åren. Ofta förknippade med ett eller flera fiskeminnen.

Tack för det.

/Peter

onsdag 10 april 2024

OBSERVERA!!!! KVÄLLSTÄVLINGEN PÅ MARMEN DEN 10/4 INSTÄLLD!!!!

De senaste dagarnas milda väder har tagit väldigt hårt på Marmens is. Så hårt att jag inte anser att isen är tillräckligt säker för att tävla på. Så därför ställs tävlingen in.

Vi kommer att leta reda på mer issäkra vatten till nästa vecka då vi kommer att arrangera kvällstävling på tisdag och fredag. Mer info kommer på söndag.

Tävlingsansvariga Y-kroken Peter Forsberg och Karl-Johan Burström

måndag 8 april 2024

Kvällspimpeltävling onsdag den 10/4!

Plats: Marmen, Tuna Kyrka

Tid: 17.30-20.30 (15 min ut/in)

Startavgift: 100:- Swish 0720802979

Herr och damklass

Ta med egen påse

Isdubbar krävs

All fisk utom gädda och lake

För mer info ring Peter 0720802979

söndag 24 mars 2024

Resultat från Trianas DM-serie 3!!!

På lördagen så avgjordes DM-serie nr 3 i pimpel för Västernorrland på Stortannsjön, ca en mil från Gålsjö bruk.

En fantastiskt vacker sjö, högt belägen och till en början i strålande solsken. Strax innan start springer ett tiotal renar tvärs över sjön bara 50 meter ifrån mig och idyllen blev total.

Dock, för egen del så hade jag svårt att få igång nåt bra fiske. Jag kunde få 2-3 st i vart tredje hål men de var för små för att göra mig konkurrenskraftig i tävlingen.

Men så var det inte för alla. Några hittade både fler och större fiskar i hålen och vinnarvikten stannade på mer än 9 kg. Jens Hamrin hette han som hade den tyngsta påsen.

I damklassen var det Karin Hofling som med sina 3,1 kg stod som vinnare.

Sammanfattningsvis så var det en trevlig sjö men det gällde att komma rätt. Ser fram mot fler tävlingar på den sjön, då jäklar…..!

tisdag 19 mars 2024

En fin dag på sjön gav fina abborrar😁

Fördelen då man arbetar varannan helg är att man får lediga dagar mitt i veckan ibland. Nu när våren närmar sig så finns det inget bättre än att fara ut ett par timmar på nån sjö och bara njuta. Det blir ett lugnare fiske än då man tävlar och man kan i lugn och ro pröva nya pirkar, krokar och fiskemetoder.

Igår var jag ute ca en och en halv timme i ett strålande väder på en helblank is och jag fick känna på några riktiga klunsar.

Jag fick drygt ett tiotal abborrar som alla fick simma vidare. Men en abborre var omöjlig att få upp genom hålet och det var den absolut största abborre jag haft på.

Mitt rekord på abborre är 2394 gram men denna var betydligt större så vad den vägde är ju bara spekulation men inte ett gram under 2500 gram.

Jag lägger ut denna bild på en av dom jag fick upp och som efter fotografering och vägning fick simma tillbaka och förhoppningsvis möts våra vägar någon gång i framtiden och då har den kanske lagt på sig nåt hekto.

Abborre 1600 gram

lördag 9 mars 2024

Inbjudan DM i pimpel -24 Västernorrland!

Plats: Björköfjärden

Start och anmälan Kallön

Datum: sön 17/3

Tid: 10:00-14:00 (30 min ut/45 min in)

Startavgift: 100:- individuellt vuxen, 50:- junior, lag 120:-

Kontant betalning

Medlemsskap i Sportfiskarna krävs för att få deltaga

Sportfiskarnas regler gäller

Samåk i mesta möjliga mån då det är begränsat med parkeringsplatser

För mer info ring Maria på +46704902807

OBS ATT ALLA KLUBBAR SKA HA MED SIG VARUPRISER FÖR 1000 kr till DM:et!!!!

Välkommen hälsar

CFC ( Competition Fishing Club)

Resultat från Armsjön!!

På lördagen arrangerade Y-kroken DM-serie 2 av 4 på Armsjön, Njurunda.

Minus en grad, gråmulet med snö i luften samt en isande nordvästlig vind gjorde det lite småkymigt där ute på isen.

Förväntningarna var höga efter fjolårets tävling som överraskande nog bjöd på ett riktigt kanonfiske med höga vikter.

Men snart blev de flesta varse om att fisket denna gång skulle bli betydligt svårare.

Men hittade man rätt hål så nappade det rätt så bra och dagens tyngsta påse togs tydligen största delen i två hål och det var duktige Maria Bergman som idag fiskade bäst av alla.

Resultat insatstävlingen

2:a Kjell Moberg 980g

3:a Anders Nilsson 0g

tisdag 5 mars 2024

Inbjudan DM-serie 2 Armsjön!

Plats: Armsjön, Njurunda

Datum: lördag den 9/3

Tävlingstid: 10-14 (30 min ut, 45 min in)

Sväng vänster efter vägvågen Armsjön sedan höger efter järnvägsöverfarten

Startavgift: 100:- Swish 0720802979

Sportfiskarnas regler

Isdubbar är ett krav

Lotteri med fina vinster!

Y-kroken hälsar alla välkomna!

OBS! SAMÅK I MESTA MÖJLIGA MÅN!!

Lite begränsat med parkering!