söndag 25 februari 2024

Maria Bergman vägde tyngst på Öjesjön!!!

 På söndagen tävlade vi på kanske den mest svårfiskade sjön i vårt distrikt, Öjesjön i Stigsjö.

Det var 2 plusgrader när jag lämnade Sundsvall och under de dryga 4 milen till Öjesjön så sjönk temperaturen till minus 10 grader.

Det såg till en början lovande ut med föret på isen då det var en hel del skoterspår uppkörda, men ack vad vi bedrog oss. Isen var täckt av 40-50 cm snö ovan 20 cm vatten. Ibland bar det men ännu oftare bar det igenom även i skoterspåren.

Men de som orkade pulsa sig fram ut på grundflaket fick ganska bra betalt för det. Själv kämpade jag för att ta mig till ett område jag tidigare har kunnat få lite bättre fisk på men den här dagen så lyste de med sin frånvaro.

Sju ynka abborrpinnar som vägde 108 gram varvad jag fick ihop. Så med en timme och fyrtio minuter kvar på tävlingen så avslutade jag mitt fiske och kämpade mig tillbaka till bilen.

Men några av dom som orkat gå lite längre hade hittat på riktigt fin abborre.

Den som hittat på mest fisk denna gång var Maria Bergman som fick ihop nästan 5,8 kg.

Dels blev hon bästa dam men hennes vikt blev också den högsta bland oss alla så då visade hon gubbarna hur en slipsten skall dras.

Bäst bland herrarna blev Kurt-Lennart Zeilon som fick ihop nästan 5,6 kg

En junior kom och tävlade med oss idag och hans namn är Lukas Wall som med 7 små abborrar fick ihop 94 gram och tog hem hundra kronor för den bedriften.

Resultat 

Juniorklass 

1:a Lukas Wall 94g

Damklassen 

1:a Maria Bergman 5798g

2:a Gunilla Wallin 966g

3:a Karin Hofling 376g

Herrklassen 

1:a Kurt-Lennart Zeijlon 5590g

2:a K-J Burström 4544g

3:a Janne Johansson 3396g

4:a Lennart Lundh 3116g

5:a Patric Jonsson 2502g (dagens största abborre 1154g

6:a Roger Hofling 2084g

7:a Sture Wallin 1586g

8:a Roger Jonsson 1579g

9:a Peter Forsberg 108g

10:a Tauno Sampala 67g

11:a Ulf Hellman 32g

12:a Fredrik Öhrling 25 g

13:e Anders Bergman?g

Inga kommentarer: