fredag 10 april 2009

Långfredagens tävling på Bensjön

var en för mig rolig bekantskap. Det var första gången jag fiskade där. Jag hörde att rekordet på sjön innehades av Tjäder och det var på drygt 19 kg.
Jag var lite osäker på vilken sida på sjön man skulle välja att börja på men efter att Leif Frank sagt att han tyckte det såg spännande ut på kartan med en udde omgiven av två vikar så blev det mitt val.
Vi pulsade över i två decimeter snöblask och första hålet blev för mig ett riktigt kanonhål. Jag hade turen att få drygt 3 kg där och det får man säga var en bra bärjan efter 15 minuters fiske.
Borrade sedan 2 bomhål innan nästa gohål var ett faktum. detta hål gav säkert 2 kg.
Sådär fortsatte det. Något enstaka bomhål men många fina hål som i snitt gav mellan 1 och 2 kg.
Det var relativt små abborre med jämlandsmått mätt, ca 30 gram i snitt, men jävligt många istället.
Det var premiär för mig med Benkaskryllan och den fick visa direkt om den var så bra som Benka sagt. När tävlingen var slut så var skryllan nästan full men inte riktigt. Jag kände dock att det var tillräckligt tungt för att bära in några km i uppstå vatten. Jag tippade själv på dryga 20 kg men vågen fortsatte förbi 20 kg strecket och stannade på 22405 gram vilket räckte till seger.
Tvåa blev Andreas Bergström på dryga 18 kg. Jag tror Perti var 3:a med 16 sedan kom några, bl a Leif frank, på 15 kg. Esa hade drygt 14.
Damklassen vanns av Nordiska mästarinnan Ellen Jonsson på ca 12 kg tätt följd av GunBritt magnusson och Siv Gidhammar som både hade dryga 10 kg.
Favorit fastern Ellenor hade 8,5 kg trots att hon bommat de första 16 hålen.
Summakardemumma; de allra flesta tror jag hade ett trevligt fiske idag och jag känner mig väldigt stolt att i så pass svårt motstånd som bjöds kunna vinna och samtidigt ta över rekordet från Tjäder.
Imorgon är det Överturingen.
Vi hörs/Peter

Inga kommentarer: