onsdag 9 februari 2011

Fiskeguide för en dag


Igår fick jag möjligheten att för en dag agera fiskeguide åt mina chefer och kunder från Holland.
Mitt uppdrag var att följa med som fiskeexpert och se till att alla skulle få fisk.
Ett, kanske inte alldeles lätt uppdrag då första anhalten var Stora Åstjärn i Njurunda som är känd för att vara väldigt svårfiskad.
Jag skulle också förse alla med fiskegrejer och även borra alla hålen, agna maggots, ta bav fisken mm.
Efter en timmes skoterfärd så kom vi fram till Åstjärn och jag började direkt att borra hål och sen förse alla med färdigtacklade spön.
Jag hade precis mätt ut djupet åt den första och höll på med det andra när han plötsligt säger att han har napp. Jag sa åt honom att dra upp men han lämnade över till mig och efter en stunds drillning så fick jag upp en jättefin öring på ca 1,5 kg.
Detta var dock den enda fisken vi fick på en halvtimmes fiske och då lessnade dom.
Vi gjorde upp eld och tillredde öring på bästa sätt och avnjöt den sedan precis som den var och den smakade fantastiskt.
Vi fortsatte sedan skotersafarin till Björköfjärden och jag hade i ett svagt ögonblick lovat att alla skulle få fisk, så jag kände lite press på mina axlar.
Men Björköfjärden är ett av sveriges bästa fiskevatten och den gjorde ingen besviken den här gången heller.
Alla fick minst 10 fiskar var och vi tog rätt på ca 5-6 kg matabborre hem.
Så summasummarum så blev dagen väldigt lyckad.
Jag tror mig veta att det var första gången som flera av dom fiskade men jag är helt övertygad om att det inte var sista gången. Dom fick nog blodad tand allesammans.
/Peter

Inga kommentarer: