måndag 14 mars 2011

Summering av Superpimpeln


Tynderösundet på fredagen blev inte vad jag hade trott och hoppats på.
De norska gästerna la beslag på de 5 första placeringarna och jag kan förstå varför.
Tydligen så tålde inte det ganska så begränsade tävlingsområdet allt borrande så det fiske som jag hade förväntat mig, det uteblev. De mest framgångsrika fiskarna fiskade med varpspö och singelmormyshka samt att det ryktades om att de hade någon ny larv eller kuse som tydligen ska vara helt överlägsen vid trögt fiske.
Han som vann satt bredvid mig ett tag och då drog han fisk på fisk och jag hörde att han hade suttit i det hålet i nästan en timme.
Jag fiskade med tafspirk men när jag endast hade 4 abborrar efter 2 timmar så tog jag fram mina kära färgkrokar och gick in på grunt vatten och då lyckades jag få ihop ca 2,5 kg men jag vägde inte in.

På lördagen var det dags för Björköfjärden och jag gick hela utgångstiden mot det motsatta landet.
Jag fick rätt så fin fisk på 12 meters djup men aldrig mer än 3-4 fiskar per hål.
Jag var lite förvånad att skryllan var så pass tung ändå när tävlingen var slut för jag hade som sagt var inget höjdarfiske.
Hur det nu än var så vägde jag in dryga 13 kg vilket inte räckte till någon framskjuten placering men jag kände ändå att jag började förstå fisket på Björköfjärden på ett bättre sätt.
Så på söndagen så var jag ganska optimistisk inför den tävlingen.
Men för första gången någonsin då jag har behövt maggot så fanns det inte någon maggot att uppbringa. Jag fick litegrann av Maria Bergman innan start men det skulle jag dela med Anne så det blev inte så många per person.
Nåja, jag gick till samma plats som jag hade fiskat på på lördagen då jag kände att det fanns en högre potential där än vad den platsen visat föregående dag.
Anne stannade ca 1,5 km före mig.
Efter 40 minuter så hade jag nästan 8 kg.
Jag hade satt som mål att ha minst 30 abborrar i timmen och jag hade 67 efter 40 minuter när all min maggot var slut. Jag provade med färgkrok men det var som förgjort och då sedan Anne ringde och sa att hon också hade slut på maggot så packade jag ihop och gick tillbaka.
Det kändes förjäkligt att när man för första gången någonsin fått en drömstart på Björköfjärden tvingas bryta pga att man har slut på maggot. Jag sticker ut hakan och säger att jag garanterat hade vunnit på söndagen om jag hade haft maggot men det är ju så att den här gången så brast jag i mina förberedelser. Jag skulle ha försäkrat mig om att det skulle ha funnits maggot att köpa på tävlingsplatsen alterantivt köpt fler burkar på fredagen.
Skit skit skit men det är bara att ta nya tag mot kommande tävlingar och det som jag tar med mig är att jag troligtvis har kommit lite närmare gåtan med det mycket speciella fisket på Björköfjärden.
/Peter

Inga kommentarer: