torsdag 23 juni 2011

Micke Wiström vann igen....


när den andra deltävlingen i Ådalsserien gick av stapeln på Skälanssjön.
Bra deltagarantal, bra fiske med riktigt fin abborre för dom som hittade på dom, men jäkligt dålig väg upp till sjön. Så kan man sammanfatta tävlingen på Skälanssjön.
Micke Wiström hittade på de riktigt fina abborrarna som finns i sjön och det bäddade för segern i herrklassen. Micke fick ihop 7,5 kg och vann säkert före tvåan, Jan-Erik Lundgren som hade 5,1 kg. Trea för andra tävlingen i rad blev Ola Nyman på 4,9 kg.
Segrarinnan i damklassen, Ing-Marie Dahlberg, Njurunda hade också hittat de riktigt stora abborrarna och hon vann överlägset damklassen på 5,5 kg.
Anne slutade 4:a med sina 1622 gram, endast slagen med 40 gram av tvåan Anita Åhman och med fyra gram av trean, Yvonne Pettersson.
Jag själv slutade 9:a med 2960 gram och just för tillfället är det inte mycket som stämmer för mig i mitt fiske.
Men jag vet att det är så ibland, oavsett om det är pimpling eller mete, så hamnar man i perioder när det inte funkar som man vill.
Man väljer fel fiskeplatser, det strular med grejorna osv. Men allting handlar om självförtroende och det vänder förr eller senare. Jag hoppas för min egen del att det vänder förr.
Likadant, fast tvärtom, bli det när det går bra. Då väljer man rätt platser, det strular nästan aldrig och om det strular så märker man inte av det utan man är bara fokuserad på sitt fiske.
Just det med att vara fokuserad på det man håller på med tror jag är en väldigt viktig framgångsfaktor. Att redan någon timme före tävling börja tänka på hur och var man ska fiska. Att försöka skingra tankarna på andra saker och bara tänka fiske, det är jätteviktigt.
Jag sa en gång till min avlidne fru, Catherine, när hon nyss börjat fiska; -Du måste försöka tänka som en fisk, hur ser och upplever fisken det du presenterar i vattnet osv.
Det var nog nära att hon tänkte lämna mig direkt då för det lät ju ganska knäppt allrahelst för en nybörjare. Men efter några år så kom hon och sa:-Nu förstår jag vad du menade när du sa att jag måste tänka som en fisk.
Så mitt tips för alla fiskare är, "Fokusera på fisket och tänk som en fisk"
Glad midsommar på er alla.
/Peter

Inga kommentarer: