tisdag 21 juni 2011

Resultat och sammanfattning från metetävlingen i Sundsvalls hamn


Jag har under flera år förespråkat den outnyttjade resurs vi har i Sundsvalls hamn då det gäller fisket.
Kommunen har gjort hamnen till ett fantastiskt fint område där vem som helst kan ta med sig sin pick-nickkorg och välja om man vill sitta på något av grönområdena eller på de fina stentrappor och bänkar som finns alldeles vid vattnet.
Att man också kan få uppleva ett jättebra fiske på fina abborrar, idar och mörtar alldeles utanför fötterna, det tror jag många missat.
Det räcker gott och väl med ett 3-4 meters metspö, rödvitt flöte, sänke och krok samt lite mask så har man alla förutsättningar för att få fisk.

Gårdagens tävling lockade drygt 10 fiskare och de flesta hade ett ganska så bra fiske.
Vinnaren av herrklassen, Micke Wiström hade ett riktigt bra fiske och han vann på 6922 gram abborre.
Tvåa blev Robin Jonsson på 4666 gram och trean,Håkan Jonsson hade drygt 3, 7 kg.
fyra kom Jan-Erik Lundgren på 3300 gram och jag slutade femma på 2800 gram.
Sedan följde Egon Rongdén, 2740 gram tätt följd av Sture Norman på 2720 gram.
Sedan kom i tur ordning; Roger Hofling, Olle Carström och Tomas Wiström.
Vinnare av damklassen blev Anne Persson på 1268 gram.

Noterbart är att om Sture Norman hade haft ett "riktigt" spö som inte for ihop efter varje fisk han fick så tror jag att hans vikt varit 3 ggr så hög och då hade han varit med och slagits om segern.

Sammanfattningsvis så tror jag att de flesta gärna ser fler tävlingar i hamnområdet och det lovar jag att det blir lite längre fram i sommar.
Med rätt vind, några grader varmare vatten och med gårdagens erfarenhet så tror jag att alla kan fördubbla gårdagens vikter.
/Peter

Inga kommentarer: