måndag 16 januari 2012

Summering av helgens två tävlingar


På lördagen var det täving på Östra Mörtsjön, Stugun och det var inte en ny bekantskap som jag trodde. Jag hade tidigare tävlat på den sjön i jämtcupen för två år sedan. Det gick nästan lika dåligt då som det gjorde den här dagen.
Inledningsvis så började jag jättebre, 6 hektosabborrar i första hålet men sedan så blev det trögare och trögare och jag fick fisken en och en i hålen.
Det går väl an om man är pigg och vältränad så man orkar borra, men jag är en bit från toppformen efter min hjärtinfarkt, så efter en timme var jag helt slut.
När vi vägde in så hade jag drygt 2,5 kg vilket var långt ifrån segrarvikten på drygt 11 kg.
Lars Magnusson hette segraren denna dag och han hade mer än dubbla vikten till tvåan, Leif Frank på 4,8 kg, tätt följd av broder Tom Frank på något hekto mindre.

På söndagen tävlade vi dock på en för mig ny sjö. Hosjön var namnet på sjön och den bjöd på ett bättre fiske än lördagssjön men för min egen del så blev det ingen succé.
Danne Eriksson, däremot fiskade ihop hela 12,9 kg på 3 timmars fiske och fick därmed väga in dagens tyngsta påse.
Esa Kölegård fiskade bra och slutade trea på 8,6 kg.
Själv blev jag sexa på knappt 4 kg.

Anne slutade tvåa i damklassen med med sina 1900 gram.
Hon tappade dock två st jätteabborrar som lätt hade gett henne segern om hon fått upp dom.

Ja, hur ska jag nu summera ihop denna helg på ett vettigt sätt.
Jag vet att det går upp och ner då det gäller framgångarna på pimpelisarna och jag vet att det är bara att kämpa vidare, fortsätta att tro på sina grejer och kanske träna lite mer, så kommer självförtroendet och de framskjutna placeringarna tillbaka.
Att det är frusterande när man hela tiden går åt fel håll, borrar fel hål, har fel färg och inte tror på det man håller på med, det hör till tävlingsfisket och är ändå sporrande om man handskas med det på rätt sätt.
Man ska aldrig älta det som inte varit bra. Titta framåt, se möjligheter och komma ihåg de gånger som det har gått bra.
För min egen del så ser jag så här på fortsättningen av säsongen.
Man gör alltid några dåliga tävlingar per säsong. Dom har jag förhoppningsvis gjort nu.
Sedan får man räkna bort två tävlingar av sex i jämtlandsserien och då finns alla möjligheter att vinna i år igen om jag börjar fiska som jag vet att jag kan from nu.
/Peter

Inga kommentarer: