onsdag 1 februari 2012

Vem ska man tro på, tro på, tro på säg......






Jag fick ett mail från en fiskeintresserad kille som ville tacka för ett tips som han fått från mig. Det hade bl a hjälpt honom att vinna en pimpeltävling där han besgrade en så duktig fiskare som Jörgen Storm med nästan 3 kg.
Han hade också lite funderingar kring det här med valet av pirk och krok och om man ska använda maggot eller ej. Jag svarade honom enligt nedan.

"Hej ......
Grattis till segern då du spöade Stormen. Det är en fin merit att kunna säga att man vunnit en tävling mot honom.

Det har alltid varit lite hemligt då det gäller pirkar och krokar.
Men jag har lärt mig en viktig sak under alla mina år som tävlingsfiskare. Det är att vad du än väljer att fiska med så är huvudsaken att du tror på dina grejer.
Det finns så många olika pirkar och ännu mer olika färgkrokskombinationer och jag tror att det är hugget som stucket vilken pirk eller vilken krok som är bäst.
Jag har fiskat på pipapirken i många år och jag har under dessa år provat allt från Vimpirken, Ingepirken, Hebbepirken, Anderspirken osv. Det har alltid lett till att jag återvänt till min favorit.
Garanterat beror det på de tidigare erfarenheter jag haft med den pirken. Den pirken passar min fiskestil och mitt sätt att röra min handled på.
För någon annan så kanske det är någon annan pirk som passar hans eller hennes rörelser bättre.
Färgkroken tror jag däremot är av betydligt större betydelse än pirken.
Jag har själv inte använt mig av maggot på en färgkrok(trekrok) på 30 år. Jag har under dessa år fått vinna 100-tals tävlingar och jag har alltid fiskat på mina egentillverkade krokar.
Vissa färgkombinationer går alltid och jag kan säga att jag till 98% fiskar på krokar som går åt lila, grönt eller orange.
Vilken färg av dessa som går bäst är omöjligt att säga. Det beror på vilken färg vattnet har på den sjö jag fiskar på. Litegrann beror det på vilket väder det är. Snöar det så är grönt överlägset oavsett färg på vattnet.
Det som jag tror är viktigt med en bra krok, det är att det finns något som retar fisken till att hugga. Det kan vara en gul ticka på ena krokböjen eller en svart eller vit prick mitt på krokkroppen.
Att det sedan är en garnkrok tror jag är viktigt då garnet drar till sig och ger ifrån sig dofter i vattnet.
Summa kardemumma så är mitt bästa tips. Tro på de grejer du fiskar på, släng maggoten åt pipsvängen och köp mina krokar."

Peter

9 kommentarer:

Jörgen Storm sa...

Hej Peter !

Alltid kul att kunna glädja andra ;-)

Rätt i det du skriver angående att TRO på sina grejer. Utan självförtroende kan man lika gärna stanna hemma.

Kom i håg, vill ni veta vad jag har för utrustning så FRÅGA, jag är inte farlig och har inga hemligheter.

Bra blogg Peter :-)

Hae't Gött !

Tomas Ljudén sa...

Jörgen! Vad fiskade du med På DM2 när du krossade alla?
Du är för jävlig att dra fisk när du hittar på dom må jag säga.
Själv försöker jag fiska in mig på Mankanpirken. Hade för övrigt den minsta modellen på Nässjön, 37mm S/K med utrotarn storlek 14.

Ha det! Tomas Ljudén

Jörgen Storm sa...

Thomas !

Fick ca: 5kg på trekrok. Kommer att visa dig när vi träffas. Resterande fick jag på tafs då den aktiva abborren hade plockats upp inom det område jag fick fisk på.

Pirken är en modell som faktiskt en av dina klubbkompisar äger något exemplar av och som jag tycker passar mig. Dock fiskar jag med silver/mässing när jag är söder och norröver och tävlar.

Bra gjort av dig att plocka upp över fem kilo på Nässjön med vertikalare och trekrok. Tycker att Nässjön alltid varit en tafssjö. Får se om vi syns på söndag om det inte blir för kallt.

Hae't Gött !

Peter Forsbergs Pimpelblogg sa...

Tack Jörgen.
Jag vet att många ser upp till dig som den duktige pimpelfiskare du är och du kommer säkert att få en del frågor i vinter om vad du fiskar på.
/Peter

Jörgen Storm sa...

Inga problem Peter :-)

Jag tror på ide'n att vara öppen och ärlig. Det brukar betala sig när man själv vill ha tips och råd.

Kör hårt o Hae't Gött !

Tomas Ljudén sa...

Jörgen! Tävlingen på Söndag blev inställd.
Okej, jag fick också på både trekrok och tafs. Tyckte det var konstigt där. I början fick jag nästan bara på tafs. Sen timme två fick jag bra på trekrok. Sen satt jag kvar på tok för länge där jag satt, utan någon riktig plan B. Fick en del nya pirkar på posten idag från en annan tillverkare som jag ska testa. Lite större pirkar än mankan 37 som jag trivs med.

Ha det!

Jörgen Storm sa...

Thomas !

Förstod detta då inte Ann-Marie har ringt mig. Skönt, då det är -24 nu i Orsa.

Angående pirkar m.m så tycker jag vi skall "prata" lite när vi väl träffas nästa gång !

Förresten har jag spanat in din varpastil, du är snart lika bra som de äldre damveteranerna i Kuusamo, DÅ är man f-n inte dålig ;-)

Sorry Peter att det blev så många kommentarer på din blogg:-)

Hae't Gött !

Tomas Ljudén sa...

Tack Jörgen.
Vet inte om jag är så bra på att varpa än men..
Var faktiskt det Peter hjälpte mig med, att hitta spöt jag använder. Såg en bild i hans blogg och fick nr till Steve. Som jag var hem till strax innan jul. Första tävlingen med nya spöna var just den på Nässjön. Passar mig för jag kan inte fiska med vanliga spön.När jag fiskade vanliga spön gick det för sakta när jag hela tiden kastade spöt på isen för varje fisk. Men du har full kontroll har jag sett, inga spön på isen där inte:-)

Jörgen Storm sa...

Rätt !

Bästa varpspöet tycker jag också. T.o.m. jag kan fiska med det ibland ;-)

Hae't Gött !