tisdag 20 mars 2012

Balanspirken-en bortglömd favorit

När det som nu går mot vår så händer det alltsom oftast att man stöter på huggvillig fisk men det upplevs som svårt att få dom att fastna på kroken. Det som sker nu är att fisken börjar att röra sig mer och mer och de börjar jaga småfisk. De flesta av oss tror jag har upplevt att man känner att fisken är på och stöter på pirken men de fastnar inte. Detta beror tidigare på vintern oftast på att man har fel färg på kroken men nu senare på våren beror det helt enkelt på att abborrarna hugger på pirken och inte på kroken. Då det är ett sådant fiske så bör man ha ett spö med en balanspirk med sig i skryllan.

Vilken sorts balanspirk man väljer är helt upp till den som fiskar. Men det är enligt min mening viktigt att den har krok både fram och bak. Många balanspirkar har även en krok under men den tycker jag oftast gör så att fisken blir så mycket svårare att kroka av och det gäller ju att vara snabbt ned med grejerna efter varje fångad fisk så den brukar jag nypa bort.

Ett bra tips när du fiskar med balanspirk är att stöta pirken i botten några gånger så att det virvlar upp "botten".
Sedan tre till fyra lång ryck så pirken rör sig i en cirkel för sedan låta den vara helt stilla i fem till tio sekunder.
När abborrarna är på riktigt jakthumör så garanterar jag att det inte finns något bättre än balanspirk.

Jag själv har två favoriter. Den en är en finsk Essäpirk och den andra är Rapalas papegojfärgade pirk.


2 kommentarer:

Kaj sa...

Hej ! Roligt att du tar med finska balansare som favoriter! Jag har den erfarenheten att oftast tar fisken på den undre kroken ,men du har nog rätt att i tävling går det för långsamt !Tack för en trevlig blogg !Hälsn. från Finland! Kaj.

Peter Forsbergs Pimpelblogg sa...

Tack för ditt inlägg, Kaj.
Visst är det som du säger men det tar för lång tid att kroka loss fisken iallafall för mig under tävling.
/Peter