måndag 12 mars 2012

Kälarne Cup 2012








På lördagen så skulle vi fiska på Hemsjön, Kälarne och jag och Esa åkte tillsammans från Bräcke.
Vi var fruktansvärt fiskesugna båda två och vi var lite osäkra på om vi hade fiskat på Hemsjön förrut.
Jag var ganska säker på att jag inte hade varit på sjön men Esa hade en svag förnimmelse om att han fiskat ett DM där för flera år sedan. När vi kom fram till sjön så hade vi rätt båda två. För mig var sjön helt ny men Esa hade som sagt varit där en gång tidigare.
En fiskekompis hade tipsat mig om att gå till höger från starten och det gjorde jag. Bestämde mig för att börja utanför en vass någon kilometer upp i sjön.
Fisk direkt i första hålet som följdes av fler fiskrika hål och när det gått en timme och tjugo minuter så hade jag ca 8-9 kg.
Det skulle kunna bli över 20 kg idag tänkte jag men så blev inte fallet. Fisket avtog och jag bestämde mig för att leta fisk tillbaka mot starten. Tyvärr så hittade jag bara ströfisk och när tävlingen var över så kunde jag väga in 12200 gram som ändock räckte till en fin andra plats.
Segrare blev Daniel Eriksson, Sveg som fiskade ihop strax över 16 kg.
Min fiskekompis Esa, blev femma med nästan 10 kg så vi var ganska nöjda båda två när vi åkte hem.

På söndagen var det dags för tävling på den fiskrika Fisksjön och det som är speciellt med den tävlingen är att man innan starten blir ihoplottad med en till person och det blir blandade lag över alla klasser.
Jag fick med mig en norsk kille som kom från Telemarken, ca 80 mil från dagens tävlingssjö.
Han heter Lucian Lurac och han hade på lördagen varit på Björköfjärden och haft 30 kg så jag kände mig väldigt nöjd med min framlottade fiskekompis.
Precis som igår så var denna sjö en för mig ny upplevelse, men jag hade fått tips om att gå längst ned till vänster.
Tyvärr så hade jag inte orken att gå de 4 kilometrarna så jag bad Lucian att gå så långt han kunde åt vänster och själv stannade jag ca 1 km från starten.
Fick rätt så hyfsat från början men väldigt små abborrar, ca 25-30 grammare i snitt. Men det blir vikt av det med så jag kämpade på och gnetade upp några här och där.
Fisket var inte så bra som jag hade trott men ändå helt ok. När tävlingen var slut så hade jag fått ihop 11800 gram och Lucian hade fått nästan 15 kg. Tillsammans hade vi 27300 gram och det räckte glädjande nog till en fin tredje placering. Dagens tyngsta påse hade duktige Tomas Larsson från Sveg som hade hela 22900 gram. Dock så hade han säkert 13 kg mört i sin påse. Han fiskade tillsammans med Johan Magnusson och deras totalvikt blev 28800 gram nånting. Det räckte till seger med 32 gram före Alexander Ungman och Benka Wallin.
När jag summerar ihop min fiskehelg så kan jag inte vara annat än väldigt nöjd. En andra plats och en tredje placering är mer än godkänt.

/Peter



Inga kommentarer: