fredag 27 april 2012

Rapport från Ottsjön samt lite funderingar

Förra söndagen så for jag upp till Ottsjön, Föllinge för att kanske tävla säsongens sista tävling. Jag samåkte med Tom Frank från Ånge och vi båda var väldigt fisksugna.
Dagen innan så hade det varit tävling i Kauksåsen och där hade vinnarvikten varit hela 35 kg, så förhoppningarna om ett bra fiske var stora även om det kanske inte skulle bli så stora påsar.
Jag hade på förhand bestämt att börja mitt fiske på samma ställe som PO och Anne började ifjol och det blev han och jag samt en kille till som startade där.
Första fem hålen blev bomhål och sedan fick jag 6 fina abborrar. Men det var det enda hål i den viken som jag fick nån fisk i. PO fick också någon ströfisk och efter en stund så flyttade jag mig till viken ovanför och PO drog sig åt andra hållet.
Nu började jag att få fisk i vart och vartannat hål. Fin fisk mellan 1-3 hg, dock bara 1 och 2 per hål.
Men jag tjurade på och när tävlingen var slut så hade jag fått ihop 8,6 kg.
PO hade dryga 5 kg men de som hade de tyngsta påsarna hade fiskat vänstra landet och hade betydligt mer än så. Vinnare blev Johan Sjölén på 19,6 kg tätt följd av Micke Renman på dryga 18.
Roger från Strömsund hade 16 kg och sedan blev det det ett hopp ned till 10.
Jag tror att min vikt räckte till en femte plats.
Tom hade borrat sig över hela sjön men bara fått ett fåtal abborrar.
Jag fick dock höra att segrarens framgångsrecept var att först stoppa ned balanspirken och då dra 3-4 st. Sedan ned med vertikalpirken och fortsätta sitt dragande.
Började han med vertikalpirken så fick han oftast ingen och annars var det bara 1 eller 2.

Innan vi åkte hem så informerades det om att den kommande helgen, alltså denna helg så kommer det att köras tävlingar både lördag och söndag om isarna tillåter.
Jag hänvisar där till ulriksforsarnas hemsida.
Isen på Ottsjön var iallafall helt ok.

Jag vet inte om jag kommer att deltaga i helgens tävlingar då jag har annat att stå i. Men ev så blir det pimpeltävling på Första Maj och då kommer jag att fara.
Men det är ju även metartävling i Söderhamnsån då så det är bäst att låta det vara osagt.

Igårkväll pratade jag med fiskekamrat PO Nilsson som berättade att han varit på ett fantastiskt fiske på "Jörvikssjön" mellan Hammerdal och Ramsele.
PO och hans fiskekompisar hade ett snitt på abborrarna på ca 2-3 hg och de hade fiskat på väldigt grunt vatten, ca 50 cm. PO hade dessutom tre abborrar runt kilot och att få på såna knakare på det djupet, det är ingen lek.

När man hör sådana fiskeberättelser så blir man ju så vansinnigt fiskesjuk så att man nästa har svårt att sova på natten.
Men som sagt var än finns det lite isar kvar i jämtland och jag har inte stoppat undan vintergrejerna än så man vet aldrig.....

/Peter

Inga kommentarer: