måndag 16 april 2012

Resultat och sammanfattning från helgens tävlingar






På lördagen så tävlade vi 6 timmar på Bensjön och många hade väl spekulerat i innan tävlingen om vikterna skulle hamna upp mot 40 kg. Nu blev det det inte så. Dagens tyngsta påse hade Sonny som fiskade ihop drygt 19 kg. Näst tyngsta påse hade herrveteranen Håkan Hamrin på 17 och sedan Lars-Erik Johansson på 15,5 kg. I herrklassen blev Andreas Bergström 2:a på ca 13 kg och sedan föll det ganska snabbt. Jag hade 9250g och slutade 7-8 på det.
För övriga resultat, se Sundsjöfiskarnas hemsida.

Så fisket, måste jag säga, under 6 timmar blev nog för många inte alls vad man hade hoppats på.
Man kan väl säga att från mitten på sjön och till höger, där det varit riktigt bra tidigare, där var det skitdåligt denna gång. De tyngsta påsarna kom från vänster sida av sjön.
Men nu hoppas jag att Bensjön får en välbehövlig vila från oss tävlingsfiskare och att fisket återhämtar sig till nästa vinter. För normalt är denna sjö säkerligen en av Sveriges bästa.

På söndagen arrangerade Sportfiskarna Jämtland Sösjöpimpeln och det kom väldigt mycket folk.
Segrare i herrklassen och med dagens tyngsta påse blev Egon Rongdén som fiskade ihop drygt 11 kg.
Vinnare av herrveteranklassen med 10,6 kg blev Peo Nilsson som var tvungen att avbryta fisket en halvtimme innan tävlingens slut då han skulle göra iordning prisborden.
Bästa dam och segrare i damklassen blev Maria Bergman som fick ihop drygt 8 kg. Jag slutade 6-7 nånstans och min vikt var 6 gram från 6 kg.
För övriga resultat se Sundsjöfiskarnas hemsida inom kort.

För min egen del så är jag inte alls nöjd med hur jag fiskade i helgen. På Bensjön så hittade jag aldrig dom här hålen med 25-30 fisk i utan jag fick gneta upp varenda fisk.
Jag borde med facit i hand ha rört mig mycket mer över större område men så är det med fisket ibland.
På söndagens tävling så var det som vanligt för mig på Sösjön. Det började riktigt dåligt med bara någon enstaka fisk här och där. Jag kände att jag inte hade hittat rätt färg på kroken.
Därför prövade jag att fiska med tafspirk och blåmyshka men jag vet ju fasen inte hur jag ska fiska med det riktigt. Ska jag göra lockryck, darra eller bara låta grejerna vara stilla?
Ja, jag blir inte klok på det där så till slut så gick jag tillbaka till mina färgkrokar och när det var 40 minuter kvar så hittade jag en krok som fungerade. Jag hade då ca 1 kg men vägde till slut in ca 6 kg.
Vilken krok var det som till slut funkade då? -Jo, det var min lila mums, som hade kommit lite i glömska innan den här tävlingen. Men den tog abborrarna som tokiga.
Jag måste berätta en sak till. Andreas Bergström hade suttit grunt och tittat ned i sitt hål och döm om hans förvåning när det simmade förbi 3-4 hg:s abborrar hela tiden men dessa var helt ointresserade av vad han än erbjöd dom. Jag hörde även av andra att dom kände fisk på vägen ned med pirken men att i dom hålen så fick dom inga abborrar.
Visst är det roligt att fisken kan vara så oförutsägbar. Den som har knepet med att få abborrarna att hugga när dom inte vill får gärna höra av sig till mig med det tipset.
Annars så tycker jag att det är ganska skönt att vi inte vet allt om hur fiskarna beter sig.
Det är väl det som gör att man tycker att det här är så roligt och spännande.
/Peter

Inga kommentarer: