torsdag 21 juni 2012

Duellen i Sundsvalls hamn.....






...kanske man kunde kalla uppgörelsen i den sista tävlingen i hamnen.
Då endast två deltagare kom till start så blev det hela en uppgörelse som man verkligen kan kalla "head to head".
Prestigen var stor när jag, Peter Forsberg skulle möta sommarens metekung, Micke Wiström.
Tre timmar traditionellt springmete och Micke gav sig av åt höger från början. Jag började också åt höger, men inte alls lika långt bort som Micke.
Min start blev katastrofal. Inte ett napp på mina första tre "säkra" ställen.
Även Micke gick bom första halvan av tävlingen och vi båda, tror jag, misströstade lite.
Men skam den som ger sig. Jag fortsatte till ett annat favoritställe och där fick jag min första fisk för dagen. Micke hade också gått hela vägen tillbaka och med ca en timme kvar av tävlingen så hade vi hamnat endast 100 meter från varandra utan att veta om det.
Jag drog några fina abborrar då mobilen ringde. Det var Micke som ville berätta att han hittat ett bra fiske med riktigt fin mört och han tyckte att jag skulle komma dit om jag inte hade bra fiske där jag var.
Ja, vad ska man säga om en sådan invitation? Otroligt vilken kille. Tävling där vår ära står på spel och han ringer och vill att jag ska komma och dela fisken med honom. Det är sportsmanship på hög nivå det.
När jag kom till Micke så hade han halva burken med fin mört och redan på mitt första utlägg fick jag en 5 hg:s mört.
Nu hann jag aldrig ikapp Metekungen men vi båda hade ett riktigt roligt fiske och när vågen avslöjat resultatet stod det klart att duellen vunnits av Micke på 6600 gram.
Jag fick ihop 5900 och med en kvarts fiske till så vet man inte hur det hade gått.
Sammanfattningsvis så hade vi än en gång ett väldigt roligt fiske i hamnen och det är bara att beklaga att inte fler människor vill vara med.
Jag tror faktiskt att Sundsvalls hamns fiske kan mäta sig med vilket bra fiskevatten som helst.
Nu blir det inga fler tävlingar i hamnen förrän det finns en tydlig önskan om detta.
Glad Midsommar tillönskas er som läser bloggen.
/Peter

Inga kommentarer: