söndag 12 augusti 2012

Ellen och Siv vann SM i mete



När den individuella delen av SM i mete avgjordes i Östersund, Storsjön i går så fick Sundsjöfiskarna ytterligare framgångar
Ellen Jonsson vann damveteranklassen. Siv Gidhammar slutade på tredje plats.
Solveig Svee tog ett silver i äldre damveteranklassen.
Nämnas bör också att Ola Nyman från Öbacka vann äldre herrveteranklassen på dagens tyngsta påse 3060 gram, vilket han för övrigt fiskade ihop med toppknutet och 7 metersspö.
Sanna Karlsson från Strömsund vann damklassen och Robin Jonsson, Y-kroken segrade i arrangörsklassen.

Alla resultat hittar ni på Jämtkrokens hemsida under mer info om SM.http://www.jamtkroken.com/

Här följer en sammanfattning i korthet av min SM-dag:

Kl.04.00 ringer väckarklockan. Snabbdusch, kaffekokning och mackgörning.
Eftersom alla fiskegrejer var färdigpackade och förberedda i flera dagar så var det bara att bära ned i bilen. Javisstja, vi skulle ha med en bastudörr till Bräcke också så det var bara att kånka ned den och surra fast densamma på takräcket.
Kl.05.15 bar det iväg.
Kl. 0645 mötte vi PO i Bräcke och lastade av dörren. Äntligen kunde man få gasa på lite.
Kl.07.45 parkerade vi startplatsen i Badhusparken. I tid som vanligt.
Lottning kl.08.00 och jag fick nr 266 vilket innebar en plats näst längst ned på herrseniorsträckan.
Jag hade tagit med mig 4 st bottenmetesoön, 1 matchspö och 4 metspön, vilka jag bar i mina båda händer. Lägg därtill en lång håv samt en fullpackad norskskrylla på ryggen så har ni en bild av hur det kunde tänkas se ut.
Efter att ha fått ca 100 st kommentarer om varför jag inte hade spöfodral så begav vi oss ca 2 km till vår startsträcka.
10.00 så smäller startskottet. Jag provar 7 metersspöt först, utan resultat. Slänger ut ett maggottacklat matchspöflöte och efter 20 sekunder så dyker flötet. Mothugg... och sedan inget. Vevar in, sätter på ny maggot, lägger ut och väntar. Grannen får en fin abborre på bottenmete. Flötet sjunker, jag krokar och...., fisk fast.
Första abborren var ett faktum och den vägde säkert 80 gram.
20 minuter senare har jag 4 abborrar ytterligare i skryllan och jag börjar tro på en framskjuten placering. Men bara att jag fick den tanken i mitt huvud gjorde att jag inte fick någon fler fisk förrän en liten sik behagade att nappa i tävlingens absoluta slutskede.
Jag väger in 650 gram och slutar på en 15:e plats.
Segraren i herrklassen heter Jimmy Norén-Jansson och han fiskar upp 1700 gram.
Min fiskegranne,Peter Hjelte från Kalmar, han med kantplatsen, slutade på en fin fjärde plats med sina 1125 gram.
16.00 så hoppar vi in i bilen och Anne är trött efter att ha servat mig hela dagen med dricka och uppmuntrande ord, så det blir till att själv köra de 20 milen hem till Sundsvall och fundera över vad man gjorde för fel denna gång.
Behållningen från detta års SM var Ola Nymans glädje efter att ha fått vinna sitt efterlängtade SM-guld.
Att jag dessutom fick införskaffa ett nytt spöfordral inför framtida tävlingar var också bra.
Tack, Jämtlandskroken, för ett väldigt fint och professionellt genomfört SM i mete 2012.
/Peter






Inga kommentarer: