söndag 5 augusti 2012

Jämtland/Härjedalens DM i mete på Hungesjön tog oss till nästa års SM

Det var Brunflofiskarna som stod arrangör av 2012 års distriktsmästerskap i mete.
Avgörandet skedde på Hungesjön i Hunge, ca 3 mil från Bräcke mot Svenstavik.
Eftersom varken jag eller Anne hade något lag att fiska i så deltog vi endast i den individuella delen som avgjordes på eftermiddagen. Lagtävlingen hade gått av stapeln tidigare på dagen och fisket hade varit minst sagt dåligt för de flesta.
Men herrseniorerna skulle få fiska på ett område som tidigare givit några fiskar iallafall, så förväntningarna hos mig var ändå rätt så stora när vi skulle starta tävlingen.
Anne, skulle tillsammans med damklassens deltagare fiska ett område på helt motsatt sida av sjön. Om den sidan visste vi inget.
Redan på mitt första utlägg så fick jag känna på en rejäl fisk men tyvärr släppte den innan jag såg vad det var.
Efter 15 min så bytte jag plats och hamnade bredvid Olle Lundin från Jämtlandskroken.
Han började sin tävling med att tappa en fin harr på 7-meters spöt.
Sedan fick vi någon fin abborre då och då på bottenmete, men Olle låg hela tiden någon fisk före mig.
Jag tror att jag hade fler fiskar på än honom men tyvärr så sumpade jag minst 4-5 st och troligtvis berodde det på att jag hade valt att fiska med alldeles för liten krok till dessa väldigt fina abborrar.
Med ca en halvtimme kvar så började vi få fisk på metspöna. Olle fick några fina abborrar och jag en fin abborre och en fin harr.
Då ryktena från de övriga fiskarna spridit sig att det inte hade varit nåt speciellt bra fiske för någon av dom så började jag tro att vi låg ganska bra till.

Anne hade redan vägt in sin fisk när jag kom till invägningen och hennes 675 gram räckte till en bronsmedalj i damklassen. Sanna Karlsson från Strömsund vann på ca 8 hg.
Om inte Annes bottenmetetackel lossnat efter två timmar och hon hade haft med sig mer krok och bly, så hade nog hennes placering blivit högre.

Jag vägde in 1650 gram och blev på denna vikt tvåa efter Olle som hade 2 kg prick.

I veteranklassen så segrade Urban Edgren på drygt 2 kg före "comebackande" PEO Nilsson på dryga 1800 gram.

Så både jag och Anne var nöjda med våra resultat. Medalj och SM-plats är ju målet när man fiskar DM och det nådde vi båda två.
För fullständiga resultatlistor så hänvisar jag till Brunflofiskarnas hemsida.

Nu är det laddning mot nästa helg och SM på Storsjön.
/Peter


Inga kommentarer: