måndag 20 augusti 2012

Micke Wiström "wisa" klassen

Sent på lördagskvällen var jag och Anne fortfarande i valet och kvalet vart vi skulle tävla på söndagen. KM i jämtland eller Trianas tävling på Norsjöarna?
Vi bestämde oss för att köra 15 mil istället för 40 och stack iväg mot Norsjöarna.

Tävlingen som arrangerades av fiskeklubben Triana, hade lagts så att man hade möjlighet att fiska på två sjöar, modell mindre skogssjöar.
Förhoppningarna om ett någorlunda bra fiske fanns där men varken jag eller Anne vågade riktigt tro på det efter det katastrofala fisket på lördagen.

Jag startade vid en bäverhydda och började med att klanta bort två st 3-4 hg:s abborrar.
Men det fanns flera runtomkring mig som lyckades bättre och jag såg nog en 5-6 st halvkilosabborrar komma upp under den första kvarten.
Sedan tog de mindre fiskarna över men det var ganska jämt och bra fiske hela tävlingen.
Jag blev lite frustrerad då jag tappade väldigt många fiskar i luften och fortfarande så har jag inte hittat den ultimata kroken att fiska med.

Vid invägningen så hade nog de flesta fått bra med fisk men en person hade, som vanligt, höll jag på att säga, mer än dubbelt så mycket som de flesta.
Micke Wiström vann på 7800 gram nånting och om jag inte räknat helt tokigt, så har han vunnit ett tiotal tävlingar i sommar.
Micke är verkligen ett bevis på att skickligheten hos en fiskare har en enormt stor betydelse för att man ska kunna vinna så många tävlingar som han gör.
I "Wisas" fall så handlar det om 99% skicklighet och 1% tur.
Vad är det då han gör som vi andra inte gör lika bra.
Han tränar regelbundet så att han orkar gå långt. Det handlar om att få en så stor "egen" sträcka som möjligt att fiska av.
Han fiskar rörligt. Dvs han står inte kvar om det inte nappat på 10 sekunder utan få flyttar han en bit och prövar där osv.
Han tror på sina grejer och han tror på sig själv.
Micke fiskar nästan alla tävlingar med 3 eller 4 meters spö. Ett 1-grams flöte och en krok i stl 12. (Kamasans B525).
Ja, egentligen finns det hur mycket som helst att säga om Mickes fiske, men gör som jag har gjort, gå fram till Micke och fråga hur han fiskar så berättar han gladeligen detta för alla som vill veta.
När vi pratar om duktiga tävlingsfiskare så måste jag också nämna en duktig fisketävlingsarrangör.
Fiskeklubben Trianas arrangemang är nog bland de bäst genomförda som jag varit på.
Inget märkvärdigt så men de får folk att känna sig välkomna. De väljer bra sjöar. De har bra priser både på fisketävlingarna och på lotterierna.
De har nu på de två tävlingar de haft i sommar bjudit på dricka och falukorv som man grillar gemensamt. De har skapat en hög mysfaktor.

Så har vi mycket att lära oss av Micke då det gäller själva metet så har vi lika mycket att lära oss av Triana då det gäller att arrangera bra metartävlingar.

Ja, hur gick det nu då på tävlingen?
Jodå, för all del, Anne kom tvåa i damklassen på 2200 gram. Segrade i damklassen gjorde Seija Laitinen på dryga 2,5 kg
Jag slutade bland de 10 första, tror jag, på knappa 3,5 kg, så vi kände oss rätt så nöjda med fisket även om man alltid vill vinna.
Men, men så länge man får fisk och har trevligt så får man vara glad och jag vet ju faktiskt vad jag måste förbättra för att lyckas ännu bättre.

Fullständiga resultatlistor kommer inom kort.
/Peter





1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! Jag får tacka för de väldigt snälla orden. Micke