måndag 14 januari 2013

Vaför så mycket fisk i Björköfjärden?

När jag började tävla på Björköfjärden för ca 30 år sedan så var vinnarvikterna på sin höjd 5 kg. Någon enstaka gång fram till mitten på 90-talet så låg vinnarvikten på ca 10 kg.
Någon gång i början på 2000-talet så började segrarvikten ligga på ca 15 kg och allteftersom efter 2005 så har tyngsta påsarna vägt minst 20 kg.
De sista 3-4 åren så har det fiskats ännu mer och de tävlingar som anordnats har blivit större och fler. Ändock så har vinnarvikterna drastiskt ökat.
Ifjol så hade 4 personer på samma tävling över 35 kg.
Årets först tävling levererade i och med Tomas Larssons fantastiska 45 kg ytterliggare ett bevis på att fjärdens abborrar bara har blivit fler och större.
4:e man, Janne johansson hade 39,5 kg!!
Tänk vad han ska grubbla. - 39,5 kg på en tävling och ändå missa pallen.

Vad är det då som gör att fisken inte tar slut?
En grund för allt måste vara att Björköfjärden är ett ställe där fisken trivs extremt bra.
Tillgången på mat måste vara enormt god. Vattentemperatur och vattenkvalitén är tydligen väldigt gynnsamma.
Kanske kan globala uppvärmningen spelat en roll.
Medeltemperaturen i havet har kanske ökat med någon tiondel de sista åren vilket gör att den värmeälskande abborren gynnas av detta
Det fiske som sker, tävlings, fritids och yrkesfisket, gör så att det inte blir för mycket fisk. Detta gör att konkurrensen om maten minskar och detta medför att fisken möjligheter att växa sig stora fortare ökar.

Det finns säkert en uppsjö logiska förklaringar till att tillgången på fisk hela tiden ökar men det sunda förnuftet säger ändock att någonstans finns det en begränsning och ett slut.

En sak är iallafall säker, motsvarigheten till abborrvatten lär vara svårt att hitta i Sverige om än i världen.

Att uppleva fisket i Björköfjärden är väldigt speciellt. Jag saknar den där riktiga känslan av spänning som jag känner på en sjö. Men samtidigt är det en speciell upplevelse att som i Tomas Larssons fall, sitta i ett och samma hål och dra 3 hg:s abborrar i två timmar. Detta är ju fasen helt sjukt.

Jag tycker iallafall att det är lagom att fiska på fjärden max 3 ggr per vinter.
Annars så kommer man att ha svårt att uppskatta det vanliga fisket på vanliga sjöar och det vill jag absolut inte göra.
/Peter


1 kommentar:

Thomas sa...

Kunde inte skrivit det bättre själv, Jag tycker också att det är både roligt och tråkigt, jag tävlade dagen efter och hadde 122st abborrar på 3 timmar, vägde 2.8kg och det fick jag på 10st fiskar i björköfjärden. tycker också 2-3 gånger per år på björköfjärden räcker annars vet man inte vad vanligt fiske är..