lördag 12 januari 2013

Världsrekord på Björköfjärden...?

Termometern visade minus 20 en mil från startplatsen i morse men på start var det bara minus 16.
Ändock hade en hel del tappra fiskare slutit upp från när och fjärran.
Jag kom utan Anne idag då hon tyckte att det var lite väl kallt imorse.
Det hade blivit blankis på stora delar av fjärden och jag hade tyvärr lämnat mina broddar hemma.
Men en promenad på 3 km blankis t o r är bara mumma för ljumskarna.
Tyvärr för min egen del så började jag mitt fiske lite för långt ut medans Baddarn och Berga satt 100 meter innanför mig och i princip drog fisk från första till sista minuten av tävlingen.
För mig så tog det säkert en timme innan jag började att få den bättre abborren, dvs de som väger mellan 2-4 hg.
Trots det så fick jag ihop två proppfulla påsar vilket jag uppskattade till ungefär hälften av vad Baddarn och Berga hade.
Vid invägningen så kom de in allteftersom med pulkor proppfulla med abborre.
Tomas Larsson, (rosa mössan), hade fem påsar och ett leende som aldrig tog slut.
När han vägde in och vågen visade dryga 45 kilo så jublades det en hel del.
Mina dryga 19 kg räckte inte ens till en topp tio placering men vad gör det en sån här dag.

Imorgon tar jag nya tag på Marmen och hoppas på ett mer normalt fiske.
/Peter




1 kommentar:

Anonym sa...

Tjena Peter, ja det var inga dåliga vikter på B-fjärden. Jag vet om tävlingar med vikter högre än dessa på andra kustavsnitt i vårat land. När dom kom upp i 50 kg vikter var dom tvungna att köra 2 timmars tävlingar på dessa vatten för att det inte skulle bli sån slakt. Men två timmars var ju ingen höjdare så man slutade att tävla helt på dessa vatten. Hörde av en pimpelkändis att dom hade varit ut ifjol å dragit uppåt 100 kg per man (beräknat efter antal & storlek) under några timmars fritidsfiske,all fisk returnerades oskadda förstås under fiskets gång. Så det är klart att man skulle kunna slita upp en rekordvikt om man höll tävling där. Men smart nog så hålls det inga tävlingar på dessa områden pga risk för onödigt stora fångster som ingen orkar ta hand om efteråt mm. Avslutningsvis så är jag inte alls avundsjuk på nåt vis & gratulerar Thomas till rekordvikten & jag hoppas att han får behålla den läääänge!