söndag 24 mars 2013

Sammanfattningar från Kilaforsnappet och DM Jämtland/Härjedalen

På lördagen bestämde vi oss för att fara ned till Kilafors och deltaga i deras fina pimpeltävling, Kilaforsnappet.
Väl nere så var det i princip bara bekanta ansikten och det var riktigt roligt att se att intresset för pimpelfiske fortfarande är stort hos hälsingar och gästrikare.
Tävlingen bjöd på ett ganska så bra småabborrfiske men jag började inte få bra med fisk förrän efter en och en halv timme.
Mestadels berodde det på att jag fick tips före tävlingen att man skulle fiska på en rodgul krok för det var det överlägset bästa på Bergviken.
Jag fick lite fisk här och där men jag kände inte att det var rätt färg. Inte förrän jag satte på en orange-grön krok så började fisken nappa som vanligt men då var det tyvärr lite för sent om man skulle vara med och slåss i toppen.
Jag fick iallafall ihop dryga 4,5 kg och det räckte till en tiondeplats och det sista priskuvertet (100:-).
Anne fick ihop knappa två kg och fick denna gång åka tomhänt hem från tävlingen.
Dagens tyngsta påse hade Allan Gunnarsson med 8,3 kg. Allan och Danne Eriksson (7,8 kg)och trea i herrklassen vann dessutom 2-mannalagtävlingen överlägset på dryga 16 kg.

På söndagen var det då dags för årets DM i pimpel. Tävlingen skulle avgöras på Revsundssjön med start vid Gällösågen.
Jag har alltid sett den delen av Revsundssjön som en av mina favoritplatser, men efter dagens tävling så får jag nog omvärdera det. Jag, Leif Frank och Esa började på djupgrundet och redan i fjärde hålet hittade jag grundtoppen och fick nog ihop drygt 2,5 kg där. Men sedan blev det värre. Bara några enstaka fiskar här och där och jag insåg nog rätt snart att det inte skulle bli några monstervikter idag.
Vid invägningen så samlades vi laget, (jag,Leif Frank, Tom Frank och Dan Eriksson)för gemensam invägning. Bäst i laget hade Leif med 4007 gram, jag hade 32 gram mindre, 3975 g, Danne 2,6 kg och Tom strax under det.
Med det resultatet så blev vi 2:a i lag och Leif och jag kvalade in till nästa års SM via en femte respektive en sjätteplats.
Tyngsta påse i herrklassen hade Hans Erlingsson på 7,1 kg. Hans framgångsrecept var att fiska med en stor mormyshka.
Annes lag tog en bronsmedalj i lag.
Marie Magnusson hade den tyngsta påsen bland damerna idag (5,? kg) och tog således hem guldet i damklassen.
Ellinor Johansson vann Damveteranklassen samt lagguldet.
Herrveteranklassen tog Lennart Persson från Ulriksfors hem med dagens tyngsta påse (7,3 kg?).
Peo Nilsson duktig tvåa med 5,8 kg.
Gun-Britt Magnusson tog hem äldre damveteranklassen.
Sammanfsttningsvis så kan man säga att både Svegs SFK och Sundsjöfiskarna firade stora framgångar vid årets DM.
Kompletta resultatlistor kommer inom kort att finnas på http://www.sportfiskarnajh.se/sida2.html.
Jag vill också passa på att berömma den arrangerande klubben, Brunflofiskarna, för att på ett snabbt, smidigt, trevligt och professionellt sätt, genomfört DM. Mycket bra.
/Peter

Inga kommentarer: