fredag 12 april 2013

Resultat från Lugnvik

Jag fick möjligheten att följa med Micke Wiström till Lugnvik igår för att deltaga i en insatstävling.
Micke berättade att han varit där några gånger tidigare men att det varit dåligt fiske då.
Dock trodde man nu att de stora abborrarna skulle vara inne och då brukar det vara ett väldigt bra och roligt fiske.
Det hade samlats ett 20-tal gamla rutinerade fiskare från Sollefteå-Kramfors-Härnösandshållet, för att deltaga.
Det märkliga var dock att alla startade i princip på samma ställe en liten bit utanför starten.
Jag gjorde som alla andra och när jag släppte ned pirken i första hålet så var det sju meter djupt.
Inte en fisk såg jag komma upp de första fem minuterna och jag började redan nu svikta i min tro.
Efter en stund så började det dock nappa för en del. Små abborrar och de som fick dessa fiskade i huvudsak med singelmormyshka.
Jag provade allt vad jag hade i min fiskearsenal och det resulterade i tre st pyttesmå abborrar.
Micke stack efter ett tag iväg västerut och jag var inte sen att göra honom sällskap.
Så vi borrade och borrade i den metertjocka isen och här och där så fick man några pingelfiskar men inte en fisk över 10 gram fick jag.
Längst in i viken hittade dock Micke ett hål där han fick en 4-5 st 80-90 grammare och hoppet tändes för en stund. Men efter att ha borrat ett tiotal hål i närheten så insåg vi båda att det inte fanns nån mer fisk där.
Vid invägningen så hade många av farbröderna fått hyfsat med fisk och mest hade den omöjlige Janne Johansson. Han hade fått ihop 5,9 kg och blev överlägsen segrare på den vikten.
Hasse Borgström knep andraplatsen med 3,4 kilo, vilket var cirka hektot före trean Bo-Lennart Svanberg. Den större fisken lyste med sin frånvaro och "Största fisk-tävlingen" vanns av Sture Wallin som vägde in en på drygt 2 hekto. För Mickes del blev det 1,9 kilo och en åttondeplats.
Jag slutade långt bak i resultatlistan med mina 1228 gram.
När jag frågade Janne J vad han fiskade på så svarade han:- Pirk!
Ett kanske inte alltför avslöjande svar men helt klart så är han enormt duktig och verkar kunna hitta fisk vart som helst.
Jag fick mig en lektion?... eller vad man nu kan kalla det i hur mycket man man har att lära sig och samtidigt så brann jag av iver efter tävlingen att få revansch, så nu är fiskesuget om än ännu större. Fasen vad jag längtar till Borgsjön på lördag.
/Peter

Inga kommentarer: