söndag 28 april 2013

Sammanfattning från den sista pimpeltävlingshelgen 2013

På lördagen så åkte vi upp till Strömsund för att pimpla de två sista tävlingarna för denna vinter.
Nu är det så att Ulriksforsarna kör den allra sista på onsdagen den 1:a maj, men jag och Anne väljer att fara till Söderhamnsån då och premiärmeta istället.
Ja, första tävlingen var på Gåxsjön, Lövberga, där jag varit tre, fyra gånger tidigare och nästan varje gång fått bra med fisk. Förhoppningarna var därför ganska så höga. Men jag fick än en gång inse att det flyt som jag haft tidigare är för tillfället borta. Jag väljer fel ställen och min tro på grejerna sviktar. Vad det beror på vet jag inte.
Jag fick ihop 4630 gram men det var inget jämfört med dagens segrare, Anders Bergman som hade 15400 gram. Tvåan, Peo Nilsson fiskade upp 14700 gram.
Anne hittade fin fisk och fick ihop 3700 gram den vikten räckte inte till någon topplacering men hon var nöjd ändå.
Det mest positiva för mig var att jag på slutet av tävlingen hittade fisken och nästa år så ska jag börja där jag slutade.
Isen blev under tävlingens gång allt sämre och det var inte lätt att ta sig hem de två kilometrarna tillbaka.
På söndagen så fiskade vi på Gåxsjön i Kakuåsen och den sjön var en helt ny bekantskap för mig.
Jag hade hört att det var väldigt fin abborre där men det gällde att borra dom i huvudet.
Det gjorde inte jag.
Ändock så hittade jag och Anne lite fisk ute på 10 meters djup men det var för sent. Jag fick ihop 3970 gram och Anne 2700 gram. Mot dagens segrare, Jens Hamrin, fanns det inget att göra. Hans två stora påsar vägde drygt 21 kilo och på det blev han överlägsen segrare.
Nu är det som sagt var slut på denna pimpelsäsong och jag kommer under den kommande veckan att sammanfatta den här vinterns tävlingar och intryck för att kanske kunna ta lärdom till den kommande pimpelsäsongen som snart är här igen. Det är nog bara 7 månader kvar om allt går väl.
Nu börjar metesäsongen strax och även om jag håller pimplingen som absolut roligast så är det ganska spännande att sommarfiska också så självklart kommer jag att redovisa resultat från de mete och spinntävlingar som jag deltager i under sommaren och lägga ut information om alla mete,spinn och trollingtävlingar som jag känner till.
/Peter

Inga kommentarer: