lördag 11 maj 2013

Selångersån är på G

Årets första metartävling i Selångersån bjöd, som vanligt, höll jag på att säga, på roligt fiske för de flesta.
Från början av tävlingen så trodde jag dock att det var för tidigt då jag efter en halvtimme endast hade en liten mört.
Men jag gick uppåt i ån och ställde mig bredvid Anne som fick stora fina mörtar.
Jag hann bara få ut grejerna innan första mörten kunde lyftas in. Sedan var det i etapper man fick fisken. Fem minuter full fart, fem minuter stendött.
En svart säl dök upp alldeles framför oss och gav oss kanske svar på varför det blev dött ibland.
Rätt var det var så dök flötet. Jag krokade och kände att det var en riktig fisk på kroken.
Efter lite möda så kunde jag håva en öring på halvkilot.
Alldeles efter fick Anne en som vägde ett par hekto mer.
Sedan såg jag att grannen en bit ner också fick en halvkilosöring.
När det var en timme kvar så ringde farsan och sa att han gav upp. Inte ett napp på tre timmar.
Däremot, sa han. Så får Micke Wiström och Roger Hofling fina mörtar längre ned på andra sidan.
När mitt fiske hade dött av så var jag inte sen att bege mig nedströms ån på andra sidan.
Jag ställde mig nedanför Micke och Roger och fick rätt så bra med fisk sista halvtimmen.
Men de fyra sista som jag hade på kunde jag omöjligt lyfta. De släppte vid vattenytan och då jag var utan håv var det inte så mycket att göra åt det. Men det var kul att få känna på storgrisarna.
Vid målgång så hade Micke fiskat bäst av alla och hans 12,9 kilospåse vägde överlägset tyngst idag.
Jag blev tvåa på 7,5 kg och Roger Hofling kom trea på drygt 5 kg.
Damklassen vanns av Yvonne Pettersson på 6080 gram och Anne slutade tvåa med sina 4,3 kilo.
En lyckad dag som dessutom är min födelsedag borgar för att det kommer att vara kanonfiske de närmsta tre-fyra veckorna i Selångersån.
På tisdagskväll så kör vi nog en insatstävling i Mynningen på ån. Jag återkommer med inbjudan imorgonkväll.

Resultatlista
Damklassen
1:a Yvonne Pettersson 6080g
2:a Anne Persson 4280g
3:a Karin Hofling 2270g

Herrklassen
1:a Micke Wiström 12920g
2:a Peter Forsberg 7250g
3:a Roger Hofling 5020g
4:a Carl-Johan Burström 3070g
5:a Greger Dahlgren 2960g
6:a Urban Edgren 2230g
7:a Gösta Carlsson 2060g
8:a Kjell-Gunnar Forsberg och Bosse Pettersson

Inga kommentarer: