lördag 6 juli 2013

Svårfiskat i Östersund

När vi kom upp till Östersund så stod regnet som spö i backen och det var regnställ på som gällde.
Denna gång bestämde vi, jag och Anne, oss för att gå längst upp till höger mot "pumphuset".
Regnet avtog precis innan start och trots en isande vind så blev vädret resten av kvällen helt ok.
Fisket började också bra. Jag fick småabborrar på bottenmete och varje kast första halvtimmen genererade i ett napp, men det var bara var tredje som nappade som ville fastna på kroken.
Snittet låg på ca 20 gram men det nappade för alla som stod på området. Fisket för min del avtog radikalt sista 90 minuterna och med facit i hand så skulle jag bytt ut bottenmetespöt mot metspö och fiskat väldigt nära kanten. De som gjorde det fick någon fin harr då och då.
Vid invägningen så visade det sig att Per Danielsson från Brunflofiskarna varit den som bemästrat det svåra fisket bäst och hans 1600 gram räckte till vinst.
Jag fick ihop 880 gram och slutade väl bland de tio första på det.
Anne strax bakom mig med dryga 7 hg.
Lite smolk i bägaren blev det dock då jag blev "anmäld" av en medtävlare för att jag brutit mot reglerna.
Jag hade lämnat mitt spöfodral med spön kvar på platsen när jag gick iväg och provade på andra ställen. Jag tog mitt bottenmetespö och skrylla och enligt sportfiskarna regler så måste man ta all utrustning med sig när man flyttar sig.
Då jag bara gick 20 meter från min ursprungsplats och det var så kallat springmete och det inte fanns färdiga platser så trodde jag att det var ok.
Tävlingsledaren gjorde bedömningen att jag inte behövde diskats. Om det hade varit DM eller SM så hade jag blivit diskad men då hade det ju också varit fasta, utmarkerade fiskeplatser.
Väldigt genant tyckte jag iallafall att det var och jag hoppas alla förstår att det sista jag skulle göra då det gäller fiske, vore att fuska för att nå framgång.
Det är väl så att jag, liksom många andra, tror jag, måste läsa på reglerna bättre och att arrangörerna tydligt går igenom vad som gäller innan tävlingen. Det räcker inte med att säga; Vi kör efter sportfiskarnas regler. För jag vet ingen som kan dessa regler utan och innan. Mitt förslag är att återgå till att sätta upp reglerna vid startplatsen eller dela ut reglerna till alla vid köp av startkort.
Nu är jag en ganska rutinerad fiskare som fiskat i många år och ändå inte känner till alla regler.
Självklart så ska man känna till reglerna som gäller men jag tycker ändå att vi som fiskar kan hjälpa istället för att stjälpa. Då den här kvinnan såg att jag gick iväg utan mitt spöfodral så hade hon bara behövt säga:"-Peter, man får inte lämna kvar grejer på marken då man flyttar sig", då hade jag självklart anammat detta.
Istället så väljer hon att vara tyst och inte säga nåt till mig utan lämnar in en "anonym" anmälan till tävlingsledningen. Hon stod endast tio meter ifrån mig under hela tävlingen.
Men, men nu är det gjort och jag hoppas bara att vi kan bli bättre på att prata till varandra i fortsättningen istället för att prata "bakom" varandra.
Vi är inte så många tävlingsfiskare kvar och ska vi få nya människor att intressera sig för vår stora passion, tävlingsfisket, så måste vi verkligen försöka hjälpa istället för att stjälpa.
/Peter

Inga kommentarer: