måndag 12 augusti 2013

Sammanfattning från SM i mete 2013

Förhoppningarna om en topptio placering fanns nog hos både mig och Anne innan starten av det individuella SM:et.
För Annes del så var det hennes första Svenska Mästerskap så det pirrade nog lite extra inför denna tävling.
Som vanligt då Söderhamns SFK är med och arrangerar tävlingar så fungerade allting till allas belåtenhet.
Jag tyckte att förberedelserna inför tävlingen hade gått bra och det fanns väl inget som jag direkt saknade. Detsamma trodde jag att Anne tyckte, men när hon på första utlägget krokade en fin brax som sedan släppte strax innan håvning för att linan gick av upp i toppen, så höll hon nog inte med mig om att jag förberett hennes grejer på bästa sätt.
När hon sedan tappade en stor abborre på nästa utlägg, också pga linbrott, då var inte jag mycket värd.
Men, men så kan det vara ibland och jag hävdar att hon bara hade en extrem otur som inte alls berodde på att jag hade knutit dåligt.
Hon gick sedan över till bottenmete och fick ihop dryga halvkilot. Men vem vet vad som hade hänt om hon fått upp kilosbraxen och halvkilosabborren på de två första utläggen.

Jag hade inte samma problem. Jag började förvisso med två mörtar direkt. Tyvärr så var det tiogrammare.
Mina grannar däremot fick fina braxar och abborrar runt omkring mig och paniken började så smått att infinna sig.
Efter en kvart fick jag byta ruta och jag hade möjlighet att endera ta en ruta till vänster om mig eller en ruta till höger. Jag tog rutan till höger och efter stund så kom det en annan kille och tog rutan till vänster om mig.
Jag fick ihop dryga kilot och han som tog vänstra rutan fick ihop drygt 3 kg. Om det berodde på honom eller på platsen, det får jag aldrig reda på.

Segrare i herrklassen blev en förstaårssenior vid namn Johan Olsson från FK Fjällkroken på 4522 gram.
I damklassen så vann Catharina Skirby, Stångådalen på 3028 gram.
Dagens tyngsta påse hade segraren i Äldre herrveteranklassen, Folke Åström, som vann på hela 8820 gram.
Jan-Erik Lundgren, Y-kroken vann arrangörsklassen på dagens näst högsta vikt,7475 gram.

Lagtävlingen avgjordes på söndagen i ett fruktansvärt regn och åskväder. Anne och jag deltog inte så vi tänkte bara gå runt och titta samt heja på deltagarna från Jämtland/Härjedalen och Västernorrland.
Men när de fick avbryta tävlingen efter dryga timman och vänta på att åskan skulle dra förbi så var vi redan dyngsura in på bara skinnet och vi bestämde då att börja färden hem till sol och värme i Sundsvall.
Så för kompletta resultatlistor hänvisar jag till http://www.laget.se/soderhamns_tf/Page/165077
/Peter

Inga kommentarer: