onsdag 4 december 2013

En tur på sjön

Solsken, fem grader kallt och nästan vindstilla. Lägg sedan till blankis och fruktansvärt pimpelsugen.
Det var förutsättningarna när jag imorse åkte upp till Matfors för att pimpla ett par timmar.
Isen låg blank och svart när jag kom fram och det var isdubbar samt broddar som gällde.
Jag gick ut ca 50 meter innan jag slog mitt första hål. 11 varv med UR-borren, originalskär innebar en istjocklek på ca 12-15 cm.
Första abborren lät dock vänta på sig till det fjärde hålet men då fick jag ca 20 st.
Ingen stor men ca 50 gram i snitt.
Ingen hade fiskat före mig och känslan av att kunna utforska i princip alla, för mig kända, bra ställen, var fantastisk.
Jag fick fisk i nästan alla hål men de stora lyste med sin frånvaro idag.
Så efter 2 timmar och ca 5-6 kg så var mina batterier laddade och Piraten samt mina krokar funkade precis så bra som jag hade kunnat hoppas på.
På lördag är det tävling i Stöde på en sjö som jag inte har fiskat på sedan jag var lillpojk.
Det börjar att kännas i både själ och kropp att det är en ny, härlig pimpelsäsong att se fram mot.
/Peter

Inga kommentarer: