lördag 14 december 2013

Svårfiskat på Löstsjön

När Sundsjöfiskarnas pimpelserie drog igång idag på en tidigare otävlad sjö, Löstsjön, så var förhoppningarna höga. Rykten sa att det skulle finnas riktigt grov abborre i sjön.
Det fanns det också men tyvärr var det väldigt glest mellan dom.
Snövädret och blåsten kanske bidrog till att abborrarna var så svårflirtade eller så var det bara en dålig sjö.
Efter en timme och fyrtiofem minuter hade jag inte haft en enda känning och jag hade bara hört att två abborrar tagits upp på hela sjön.
Plötsligt ropade Leif Frank till och han drog en 3 hg:s bara ett tjugotal meter från mig.
Han hann inte mer än släppa ned igen så satt abborre nr. 2 på kroken. Dock inte lika stor.
Jag frågade om han hade maggott på och det hade han.
Efter en liten stund så fick han en till på kanske 4 hg.
-Jag struntar i om jag får någon, sa jag. jag sätter inte på någon maggott.
Jag hann inte mer än säga det förrän jag kände hur det sög i rejält. Efter en stunds drillande så fick jag en abborre på dryga kilot.
Ett tiotal hål senare fick jag min andra för dagen, en hektosfisk.
Sedan var det slut.
Nu räckte mina två abborrar dock till seger på 1184 gram. 2:a blev Leif på drygt 8 hg och trea kom Danne Eriksson på knappt 3 hg.
Bosse Nässén vann sin klass på drygt 8 hg (1 abborre)
Anne vann damklassen på 53 gram. Ellenor Johansson vann damveteran på ca 2 hg strax före Ellen Jonsson.
Fullständiga resultatlistor kommer på Sundsjöfiskarnas hemsida inom kort.
/Peter

Inga kommentarer: