söndag 12 januari 2014

Janne Johansson vann på Bjässjön

När Sundsjöfiskarnas serietävlingar ställdes in i helgen pga kylan så bestämde jag mig för att vara med på Bjässjön, Indal.
Denna tävling var den första i Västernorrlands DM-serie men också en öppen tävling.
Jag fick åka med Johan Dammström och vi pratade hela vägen upp till Indal om vilken taktik man skulle välja och var på sjön man skulle starta.
Den sista gången jag var på Bjässjön var någon gång på 90-talet och jag minns att det var en svårfiskad sjö men med fina abborrar om man hittade på dom.
Dagens förutsättningar med en dryg decimeter nyfallen snö på blankisen samt 11 grader kallt och en isande nordvästlig vind på 7-8 m/s gjorde att jag kanske inte var den mest optimistiska killen som beträdde isen.
Min plan var iallafall att börja ca 2 km från starten vid en ö medan Johan valde att gå längst ned i sjön, en promenad på dryga 3 km.
Som jag hade trott så var det inte något superfiske från början men jag hittade lite finare abborrar på 4 meters djup och tyvärr så blev jag kvar där lite för länge.
Efter två timmars fiske och ca 2 kg i skryllan så frös jag som en nakenhund på Nordpolen och jag började tappa fokus på mitt fiske. Så jag beslöt mig för att gå tillbaka mot starten för att få upp lite värme och kanske hitta på lite mer huggvillig abborre.
Blankis under den nyfallna kallsnön gjorde isen grymt hal och jag druttade på arslet ett par gånger innan jag kom fram till ön närmast starten.
Jag fick ihop ett drygt kg till innan sluttutan ljöd och min slutvikt stannade på 3095 gram.
Janne Johansson fick ihop dagens tyngsta påse med 4,7 kg, tätt följd av Johan sjölén på ca 4,5 kg.
Veteranklassen vanns av Pertti Koukalainen på dryga 3,5 kg före Roger Hofling på 2,7 kg.
Dammis fick ihop 2,8 kg så jag fick iallafall bli bäst i bilen, vilket är nog så viktigt.
För övriga resultat så hänvisar jag till Johan Sjöléns blogg.http://johansjolen.blogspot.se/
Sammanfattningsvis så kan jag väl säga att de tyngsta påsarna kom från längst ned i sjön men jag tror att om kylan och den isande vinden inte varit, så hade tyngsta påsen kommit från startområdets närhet.
/Peter

Inga kommentarer: