söndag 9 mars 2014

Hans Erlingsson vägde tyngst första dagen i Kälarne

Jag hade längtat hela veckan mot att fiska på Hemsjön, Kälarne igen. De två gånger tidigare som jag varit där har jag varit 2:a på 12200g och 3:a på 11900 gram, så förväntningarna var högt ställda.
Kvällen innan så ringde en väldigt fiskeintresserad kille från Stöde och frågade om han fick åka med upp till Kälarne. David Ödmark, heter han och är född-99.
För oss blev det till att ändra rutten litegrann men det gjorde vi så gärna då man verkligen blir glad över att en så ung kille tar mod till sig att ringa och fråga om skjuts för att kunna vara med på en pimpeltävling.
Jag började själv min "pimpeltävlingskarriär" i samma ålder som David och då åkte jag på tävlingar med äldre fiskare som förutom skjutsen gav mig många fina råd.

Anne berättade om att förra året så hade hon bra fiske i starten och då jag insåg att det skulle gå många, alltför många fiskare mot det område jag hade fiskat på de två senaste åren, så beslöt jag mig för att börja i starten.
Det var inte något av de bästa beslut jag tagit i min pimpelliv.
Jag for mest runt som en yr höna och fick bara några ströfiskar här och där.
Anne fick några fina i första hålet samt tappade en halvkilos så därför blev hon kvar där.
Men, summasummarum, jag fick ihop 2,5 kg och fick stå och titta på när de med större påsar vägde in i en strid ström.
Hela 167 fiskare hade tagit sig till Kälarne och det var långväga gäster, från Telemarken i Norge och ända från Stockholm, småland och Göteborg.

Hans Erlingsson hade åkt från Sveg och hans tävling både började och slutade i dur.
Ryktet sa att han hade över 7 kg efter 40 minuter och då var det fina abborrar som han fått.
På slutet av tävlingen hade han förflyttat sig en lång sträcka och då fått 5-6 kg till.
Hans slutvikt på 15, 4 kg blev tävlingens högsta. Janne Johansson strax efter på 14 kg drygt.
Fullständiga resultatlistor kommer inom kort att läggas ut på Jämtkrokens hemsida.
Idag fortsätter cupen på Fisksjön men utan mig och Anne. Vi hade redan bestämt att bara fiska en tävling i helgen då både kropp och själ behöver vila lite från fisket.

Det jag än gång fick lära mig från dagens fiske var att alltid göra upp en plan innan tävlingen och sedan följa den. Börjar man vela och tror att man ska komma på oplanerade lösningar under tävlingen då är man illa ute.
Nästa helg, som jag tror kan vara den sista eller nästsista helgen som vi kan pimpla, så går två av de absolut roligaste tävlingarna på hela vinter av stapeln.
Sundsjökulan på lördag och Bensjökulan på söndag.
Mer info kommer inom kort.
/Peter

Inga kommentarer: