söndag 16 mars 2014

Sammanfattning från Sundsjön och Bensjön

Gårdagens tävling på Sundsjön hade lockat ett hundratal fiskare från i princip hela landet.
Trots den mycket hårda vinden så tycktes de flesta vara på ett strålande humör.
Jag och Anne hade sett fram mot denna helg då fisket brukar vara grymt bra.
Men när jag kom ut mitt på sjön och bokstavligen höll på att blåsa omkull så ändrades mina planer för dagen. Jag hade tänkt att gå ett par km längre ned men vek av in i första viken efter starten för att om möjligt finna lite lä.
Jag trodde att jag gjort ett bra val när jag redan efter 40 minuter hade 6 kg i skryllan.
Men, som så många gånger förr så avtog fisket och jag stannade kvar, dumt nog, även om jag inte skulle stannat kvar om det inte blåst så förbaskat.
Fick ändå lite fisk i gamla hål och min vikt stannade på knappa 9 kg.
Anne fick ihop dryga 1,3 kg och vann två pizzor på Pilgrimmen som vi avnjöt innan hemfärd.
Själv fick jag en plats bland de tio och en hink med biltillbehör fick följa med hem till Sundsvall.
Tyngsta påse och segrare i herrklassen hade Leif Olofsson som hade drygt 17 kg. Segrare i herrveteranklassen blev Peo Nilsson som fiskat ihop dryga 14 kg.
Damklassen togs hem av Marie Magnusson på dryga 5 kg.
Övriga klassvinnare och fullständiga resultat kommer på Sundsjöfiskarnas hemsida inom kort.

På Bensjön så var min förhoppning att ta revansch från lördagen men när det inte fanns någon fisk på mina normala ställen så blev det ytterligare en tävling med ett mindre bra resultat.
Mina 8,3 kg räckte inte till en plats  bland de tio bästa och Annes 2,8 kg räckte inte heller till någon framskjuten placering.
Vi fick glädjas åt en strålande solskensdag och titta på när många av de närmare hundratalet startande vägde in fina påsar.
Mest idag hade Roul Steiner med dryga 17 kg. På det vann han herrveteranklassen före Lars-Erik Johansson på drygt 14 kg.
Tyngsta påse bland damerna och vinnare av damveteranklassen blev Gunilla Öhgren på 6,9 kg.
Herrklassen vanns av Micke Rehnman på 14 kg.
Övriga klassvinnare och fullständiga resultatlistor kommer på Sundsjöfiskarnas hemsida inom kort.

Sammanfattningsvis så kan man säga att Sundsjön levererade som den brukar med ett snitt på 2-3 hektos abborrar. Bensjön, däremot levererade betydligt lägre snittvikt på abborrarna. Jag tippar på ca 30-40 gram i snitt. Detta betyder, enligt de kunskaper jag har, att det borde tävlas än mer på Bensjön så snittet på abborrarna blir högre. Den sjön har tydligen en enorm produktivitet.









Inga kommentarer: