måndag 21 april 2014

Sammanfattning av Påsken 2014 i Gällö

Inför årets Påskpimpeltävlingar så hade jag och Anne införskaffat en husvagn. Detta var något som vuxit fram de sista åren då vi kört från Sundsvall till Jämtland i stort sett varje helg hela vintrarna.
Mellan 60-80 mil per helg och upp mot 14-15 helger gör en ganska stor slant i slutändan och då vi även tävlar i mete på somrarna men kanske inte i lika stor omfattning, så var alternativet med husvagn något som verkade lämpligt för oss. Vi ska testa iallafall och med denna Påskhelg i Gällö som Jungfruresa så verkar det som om vi gjort ett bra val.
Nog om det.
Skärtorsdagen var avresedag så vi valde att inte tävla den första tävlingen på Hosjön. De som var där var nog nöjda efter tävlingen då fisket var riktigt bra. Börre Omang segrade på ca 10 kg. Alla resultat kommer inom kort på Sundsjöfiskarnas hemsida så jag reserverar mig för felskrivningar och att jag inte nämner alla pristagare.
Vi kom upp lagom till kvällstävlingen på Yttergässlingen men den sjön gjorde inte många glada.
Förutom Börre Omang som än en gång hade tyngsta påsen på drygt 6 kg.
Jag och Anne hamnade utanför prislistan och den tävlingen är inget man behöver minnas någon längre tid.

Fredagens tävling på Sösjön trodde jag och de flesta andra skulle bjuda på ett kanonfiske men vi hade tydligen riktigt fel.
Anne valde tidigt att fiska mormyshka och det var rätt recept denna dag. Anne fick ihop 2,7 kg och vann den sammanslagna dam och damveteranklassen med ett kilos marginal till tvåan.
En ännu överlägsnare vinnare var Krister Jakobsson som med singelmormyshka och mask lyckades fiska upp hela 9,3 kg. Janne Svensson vann herrveteranklassen på 5,6 kg fastän han avbröt tävlingen en timme innan slut för att han skulle upp och grilla hamburgare. Jag lyckades få ihop 2,3 kg och ännu en misslyckad tävling för min del var lagd till handlingarna. Men glädjen var stor över Annes seger.

Lördagens första tävling avgjordes på Revsundssjön vid Gålön.
Jag började med att snabbt fiska ihop två kilo i mina första hål men sedan blev det svårare. Många hål men glest mellan nappen gjorde att min vikt sluta på strax över 4,3 kg. Det räckte iallafall till sista priset i herrklassen vilket måste ses som ett fall framåt jämfört med de två föregående tävlingarna.
Anne fick återigen pris på sina 1200 gram.
Dagens tyngsta påsar kom från väster på sjön där Martin Södergårds, tvåa på 13200 gram, Anders Bergman, trea på 11900 gram och segraren, som hade 13300 gram, kom ifrån. Dock så har mitt minne svikit mig då det gäller namnet på vinnaren men som sagt var det kommer resultatlistor på sundsjöfiskarnas hemsida inom kort.

Kvällstävlingen vid Revsunds loge gjorde att jag fick tillbaka mitt självförtroende en smula.
Jag slutade trea med 3,7 kg bakom duktige norrmannen Remi André 5,1 kg och Sösjöns segrare Krister "masken" Jakobsson på 9,1 kg.
Anne slutade fyra eller femma på 12-1300 gram.
Lars-Erik Johansson från Bergsjö vann herrveteranklassen på 2,5 kg.

Vikinganappet blev flyttat till Binnsjön och för min egen del blev det KATASTROF. 329 gram vägde jag in men det är tur att någon i familjen kan fiska, Anne kom tvåa och fick ihop 2,7 kg mört. Segrade i damklassen gjorde Annelie Erlingsson på 4,1 kg mört.
Herrsegraren, Benny Jansson, däremot fiskade på frivattnet på 3,5 meters djup och fick fina  abborrar, bl a en på dryga kilot. Totalvikten blev 6,3 kg. Han går under smeknamnet Påven i fiskekretsar och han tog hem vandringspriset samt 4000 kr före Thomas Larsson, Sveg som hade knappa 6 kg.
Kvällstävlingen avgjordes på den nordvästra delen av Sundsjön och det var få men stora abborrar som nappade. Bäst fiskade Stefan Holmudd som vann herrklassen på 7,6 kg.
Damveteranklassen togs hem av GunBritt Magnusson på drygt 4 kg. Damklassen vann Annika Skoogh på 3,5 kg. Herrveteranklassen togs hem av en för mig okänd person men han hade också dryga 7 kg.
Själv hade jag 4 abborrar som vägde knappa 1500 gram vilket vittnar om bra snittvikt på abborrarna.
Anne fick tre abborrar som vägde 800 gram.
Det var dock några som inte hittade några fina abborrar eller någon fisk överhuvudtaget. Lennart Jonsson hade 4 abborrar som tillsammans vägde 20 gram så det fanns även abborrar på tillväxt i sjön.

Sammanfattning
Påsken 2014 går till historien som min absolut sämsta påsk resultatmässigt sedan 1983. Däremot kommer jag minnas Annes seger på Sösjön samt hennes fina andra plats i Vikinganappet.
Jag kommer att minnas vilket fantastiskt jobb mina klubbkamrater med Bosse Nässén och Ulf Fransson i spetsen gjorde för att tävlingarna kunde genomföras. En stor eloge till er alla.
Sedan kommer jag minnas alla fantastiskt duktiga och trevliga fiskare från hela landet och från våra grannländer som bidrog till att den här Påsken blev ytterligare ett minne för livet.
TACK!
En sak som många har fört fram önskemål om till mig är att Påsktävlingarna i Gällö skall slås ihop med Hammerdal/Strömsunds tävlingar.  Förslaget är att man kör vartannat år med början redan nästa år i Gällö och året därpå i Hammerdal/Strömsund.
Det skulle bli dubbelt så mycket folk på tävlingarna, dubbelt så mycket intäkter , både för arrangörerna och för de affärsidkare och rumuthyrare som finns i trakten. Sedan skulle arrangörer och sponsorer få vila vartannat år vilket skulle höja kvalitén ytterligare på redan bra arrangemang.

Nu läggs vinterfiskegrejerna på hyllan och meteprylarna åker fram. En lång väntan och längtan till nästa pimpelsäsong startar.
Jag hörde att på årets första tradmetetävling i Söderhamnsån idag, så vann man på 29 kg. 31 startande och endast tre st som hade under 10 kg.
/Peter










Inga kommentarer: