lördag 24 maj 2014

Hofling och Olausson vann Selångeråmetet




Selångeråmetet har fiskats i många år och årets upplaga blev en av de mest svårfiskade
Drygt 50 herrar, 30 damer och ett tiotal ungdomar ställde upp i ett strålande solsken och kanske bidrog det vackra vädret till det inte alltför bra fisket.
För min egen del så tog det ca 20 minuter innan jag fick den första fisken. Den följdes av 15-20 små mörtar innan de försvann som en löning i december.
Anne gick förbi mig och skulle gå längre ned i ån mot utloppet. Jag blev dock kvar onödigt länge innan jag begav mig nedströms. När det var 35 minuter kvar av tävlingstiden kom jag ned mot Anne och direkt började fisken nappa.
Jag fick ihop 1476 gram som räckte till en 6:e plats.
Anne drog upp 588 gram och var bland de 10-15 första.
Pappa höll sig på samma plats hela tävlingen och gnetade ihop 291 gram.
Segrare i herrklassen gjorde en herre med Olausson som efternamn. Han kom ända från Falun och fiskade ihop dryga 2,6 kg.
Tvåan som jag inte har namnet på fick 50 gram mindre. Han fick en gädda som utgjorde största delen av den vikten. Trea kom Thomas Wiström på dryga 1800 gram.
Tyngsta påsen för dagen, tror jag, hade Karin Hofling som vann damklassen på drygt 2600
/Peter

Inga kommentarer: