söndag 4 maj 2014

Summering av pimpelsäsongen 2014

Pimpelsäsongen 2014 kommer att gå till historien som den hittills mildaste vintern jag upplevt.
Men när jag tittar tillbaka så skiljer sig inte denna vinter så mycket från tidigare vintrar när det gäller ispremiär och pimpelavslutning. Däremot så blev det den kortaste pimpelsäsongen någonsin i medelpad. Isarna på Marmen, Långsjön m fl var islösa tidigt i april och inte fiskbara från mitten på mars. I jämtland, däremot, så höll isarna betydligt längre än vad jag trodde de skulle göra.
I Dalarna var det ännu sämre isförhållanden än i Medelpad och SM:et på Runn fick skjutas på till 2015.
Resultatmässigt så var det en helt okey säsong för min egen del, 4 vunna tävlingar, några 2:a och 3:e placeringar, individuell segrare av Jämtcupen samt inkvalad till nästa års SM, måste anses som helt ok.
Anne gjorde sin bästa säsong hittills med seger på Sösjön, 2:a på Vikinganappet samt DM-mästarinna i lag, som sina främsta meriter.
Som vanligt så var mitt fiske bra under midvintertid och mars ut sedan blev det bara sämre och sämre.
Vad det beror på har jag ännu inte kunnat klura ut men jag tror att mitt fiske är för intensivt under april månad då fisken börjar röra på sig mer och isarna blir ljusare och släpper igenom kallvatten så att fisken går djupare.
Jag är ju en utpräglad trekroksfiskare och det jag har märkt är att många av de som vinner tävlingar i april, läs andra halvan av april, fiskar tafspirk, singelmormyshka eller balanspirk.
Jag har alla dessa grejer och Anne föredrar många gånger att fiska tafs och mormyshka och det har givit henne en del framgångar.
Nu lär man sig nya saker hela tiden som tur är och till nästa års aprilfiske i Jämtland ska jag liksom Christer Jakobsson, bl a ha med mig en stor singelmormyshka som jag ska agna med mask. Kanske kan jag då bryta min ovana att fiska dåligt i april.
Sedan hoppas jag att tävlingsansvariga i Sundsjöfiskarna och i Strömsund/Hammerdal sätter sig ned och kommer överens om att köra Påsktävlingarna vartannat år hädanefter. Gällö ena året och Hammerdal/Strömsund året efter. Detta skulle höja statusen enormt på tävlingarna. Arrangörerna, som gör helt fantastiska arbetsinsatser, skulle få vila vartannat år, liksom sponsorena.
Restaurangidkare och rumsuthyrare mm skulle få ett stort tillskott i kassan vartannat år.
Ok, det kanske inte är så lätt att göra dessa förändringar men det är absolut inte omöjligt och all eventuell prestige mellan klubbar och personer måste läggas åt sidan för en, som jag ser det, nödvändig utveckling av påskpimpeltävlingarna.
Nästa år är det tidig Påsk och då skulle tävlingarna ligga i Gällö och från det så kör man vartannat år.
Med dessa ord så lägger jag 2014 års pimpelsäsong till handlingarna och ser fram mot en fin sommar och höst innan man får ta fram pimpelskryllan igen.
Tävlingsmete är ju också roligt men det går inte upp mot Pimplingen.
Ett stort tack också till alla ni som köpt mina krokar samt till alla goda pimpelvänner runt om i Sverige samt i Norge och Finland. Väl mött!
/Peter

Inga kommentarer: