söndag 29 juni 2014

Äntligen Distriktsmästare i mete!


Svegs SFK stod som arrangör när 2014-års Distriktsmästerskap i mete för Jämtland/Härjedalen, avgjordes i Ljusnan, Sveg.
Ett intensivt regnande och en kall vind bidrog till ett ganska mediokert fiske samt till att många av deltagarna frös så man knappt kunde sätta på mask och maggot efter någon timme.
Jag och Anne, som fiskar för Sundsjöfiskarna, lämnade ett soligt Sundsvall kl.0500 och möttes av ett regnigt Sveg 07.30, för att deltaga i en av årets viktigaste tävlingar.
DM avgörs en gång per år och är kvalificerande för nästa års SM.
För mig som tävlingsfiskare är det en möjlighet att få tävla mot de bästa i distriktet iallafall en gång varje år.
Innan årets DM så har jag aldrig fått kalla mig distriktsmästare i mete, men jag har vid ett flertal tillfällen kommit tvåa och därigenom kunnat kvala in till flera SM.
Det är ju så att alla medaljörer och 10 eller 15% av de startande i varje klass kvalar till nästa års SM.
I mete, till skillnad från pimpel, så blir man lottad på en ruta innan tävlingen. Den rutan som är ca 5-8 meter bred, måste man fiska på. Men har man fått en ruta man inte är nöjd med så kan man få byta till en av reservrutorna efter 15 minuters fiske. Det måste finnas visst antal reservrutor, (minst 10%).
I år så bytte jag ruta efter 15 minuter och på mitt första utlägg så fick jag en abborre på 890 gram. Vilken början!
Nästa kast, jag bottenmetade, gav mig en abborre på ca 50 gram innan jag på nästa utlägg fick på en storabborre igen som släppte alldeles framför mina fötter.
Sedan var det dött ett långt tag innan jag fick nästa fisk.
Man kan väl säga att vart 10:e kast resulterade.
När tävlingen var slut så hade jag fått ihop 1471 gram fördelat på 7 fiskar. (6 abborrar och 1 mört).
Det räckte för att jag kunde ta hem årets DM i mete och för första gången kunna titulera mig DISTRIKTSMÄSTARE  för JÄMTLAND/HÄRJEDALENS SPORTFISKEDISTRIKT.
Anne kämpade på i kylan och regnet och det resulterade i en tredjeplats för hennes del och även hon blev inkvalad till nästa års SM via sin bronsmedalj.
På eftermiddagen skulle LagDM avgöras, men både jag och mina lagkompisar, Leif och Tom valde att avstå då regnet och kylan tagit bort den lilla fiskelust som fanns kvar. Då Anne, som var genomfrusen också röstade för att fara hem så blev det så.
Samtliga resultat från årets DM i mete hittar ni på Svegs SFK:s hemsida. Svegs SFK
Svegs SFK genomförde sitt arrangemang av 2014 års DM i mete på ett strålande vis och det säger jag inte bara för att jag vann och för att dom bjöd alla deltagare på varm korv med bröd samt dricka och chokladbitar.
/Peter

Inga kommentarer: