måndag 15 september 2014

Öppet SM i Pimpel i Norsjö nästa år?

Jag har tävlingsfiskat, pimplat och metat, i 35 år och under den tiden så har antalet deltagare per tävling sjunkit markant. De flesta som tävlar idag är samma personer som tävlade för 35 år sedan. Då kan man enkelt räkna ut att återväxten är enormt liten och att det är väldigt få unga som väljer att börja tävlingsfiska.
Detta är en fråga som jag tror att de flesta fiskeklubbar runt om i landet funderar och agerar runt men utan, såvitt jag vet, några framstående resultat. Jag har själv funderat vad jag skulle kunna bidra med för att vara delaktig i en framgångsrik rekrytering av nya fiskare till tävlingsfisket, men jag har inget bra svar på detta.
Det som också är oroväckande är att flera människor som har tillhört tävlingsfiskarna under många år, har slutat att tävla. Hur ska vi kunna få dessa människor att återvända till tävlingsfisket? Det borde vara en lika hög prioritering av att återrekrytera dessa som att nyrekrytera.
Jag har själv under denna sommar verkligen funderat på om jag vill tillhöra Sportfiskarna Sverige, fastän jag älskar att tävlingsfiska. Vad beror nu detta på, kanske någon frågar sig? Jo, för det första så måste tävlingsstyrelsen i Sportfiskarna börja agera mycket mer professionellt. Det började med bristen på hjälp som man gav till arrangörerna av det pimpel-SM som blev inställt i vintras.
Sedan började det ryktas om att 2015 års SM skulle bli ett öppet SM. Redan under Jämtland/Härjedalens DM började dessa rykten att florera.
Sedan bestämdes det att 2014 års SM blev flyttat till februari 2015 och att 2015 års SM skulle läggas i april för att, som jag och flera med mig trodde, skulle ge tid åt de distrikt som inte hade haft möjlighet att genomföra sina DM då skulle ha tillräckligt med tid och möjlighet till det.
När jag nu i sommar deltog i mete-SM:et i Tranås, så kom det fram funktionärer från arrangerade klubb och berättade att på kvällen under en fest så hade de som var med fått information av Anssi Lehtevä att 2015 års Pimpel-SM skulle bli Öppet för alla. Jag frågade ansvarig tävlingsledare för metet i Sverige, om han visste något om detta, men det gjorde han inte.
Jag tänkte att det kanske bara var lösa rykten och tänkte inte så mycket mer på detta förrän nu i helgen då jag var nere i Söderhamn och tävlade. Då hör jag att Åke Öhgren från Norsjö säger till en fiskegranne att nästa års Pimpel-SM skall vara ett öppet SM.
Då nu en representant från den arrangerade klubben går ut med denna information offentligt så måste det väl ligga någon sanning i det. Så även om nu inte jag har hittat någon officiell information om att SM skall vara öppet nästa år så verkar det ju vara det som gäller.
Ok, tänker några, det är väl bra. Nej, det tycker inte jag. Då kan vi slopa de DM-tävlingar vi har idag och så kör vi öppna SM varje gång.
Nackdelen med detta är att det kommer att bli än svårare att hitta arrangörer. Det är tillräckligt svårt att genomföra tävlingar med 600 deltagare, hur ska det då inte vara med minst dubbla antalet?
Nu är det kanske så att våra vintrar kommer att bli mildare och att det kommer att bli svårare att kunna genomföra DM på alla distrikt i landet. Ska vi då slopa DM-uttagningarna till SM:en eller hur ska vi göra?
Det är frågor som Sportfiskarna måste ta ställning till så småningom, men nu just nu så det uttagning via DM som gäller och då ska vi hålla oss till det.
Varför man nu har beslutat sig för att köra ett öppet SM nästa år, det är för mig obegripligt. Tid och möjlighet, precis som alltid, finns nu för att köra "normal" uttagningar, varför ska man då inte göra det?
Om det blir ett öppet SM så kommer jag och flera med mig att kräva tillbaka startavgift från vinterns DM, samt resekostnader till och från tävlingsvattnen. I mitt fall rör det sig om 4 st resor á 20 mil= 80 mil x 19:- = 1520 kr + startavgifter 2x100 för mig och lika för min sambo.
Detta är väl kanske att extremdra det hela men om DM:en inte skulle var kvalificerande till SM så tror jag inte att många skulle ha tävlat i dom.
Sammanfattningsvis så vill jag bara säga följande: Om man har en position som tävlingsansvarig inom sportfiskarna i Sverige så måste man vara så professionell att man inte går ut med information som ännu inte blivit officiell. Samt att man måste tänka lite längre än vad näsan räcker innan man tar beslut som kan få oanade konsekvenser.
Jag hoppas att det jag skriver kan skapa lie debatt runt ovanstående och att man skiljer sak från person. Jag har inget personligt mot någon utan allting handlar om det ansvar man har med den rollen.
Det fåtal av oss som fortfarande håller på med tävlingsfiske måste få ha åsikter, rätta eller fel, för att vi ska kunna utveckla tävlingsfisket. Vi måste också bli bättre på att lyfta fram funderingar och tankar till de som fattar besluten för att få till förändringar runt sånt som vi tycker är mindre bra.
Då kanske en del av skitsnacket som florerar också skulle försvinna.
/Peter

5 kommentarer:

Anonym sa...

i Finland har dom ju öppet sm.. Varför ska de va så svårt här då ???
Finns ju många stora sjöar här.

Peter Forsberg sa...

Jag har tidigare, alltid förespråkat öppna SM-tävlingar men av anledningarna till att man valt den modell man har med uttagningar via DM-tävlingar, som jag har hört, har varit att det varit för svårt att arrangera då man kan få problem med att lösa kringarrangemangen med boende, parkeringar mm. Men oavsett vad man väljer för modell så ska det vara beslutat av Sportfiskarnas tävlingsledning och Sveriges sportfiskeföreningar i demokratisk ordning. Det skall inte var någon enskild person som själv bestämmer var och när vi ska ha öppna SM eller ej. Sedan skall alla beslut vara officiella innan man sprider ut det.
/Peter

Lennart Larsson Partille Sportfiskeklubb sa...

Det viktigaste tycker jag är att man går ut med info från Sportfiskarna så snart som arrangör är utsedd och vad som gäller för att undvika ryktesspridning. Det verkar ju på Sportfiskarnas hemsida som det är klart med arrangör både till pimpel o nere eftersom man söker arrangör till andra grenar 2015

Peter Forsbergs Pimpelblogg sa...

Ja, men enligt övrig(a) medlem(mar) i tävlingsstyrelsen så är det inget beslut taget om SM i pimpel 2015. Vare sig vart det skall gå av stapeln eller om det ska vara ett öppet SM eller ej.
Men på Luleå SFK:s hemsida så har dom lagt ut att det ska vara ett öppet SM 11/4-2015 och varifrån den informationen kommer vet inte jag./Peter

Lennart Larsson Partille Sportfiskeklubb sa...

Mete skulle det stå i mitt förra inlägg och där har jag hört RYKTEN att det är Skellefteå som gäller