lördag 5 mars 2016

Äntligen en seger!

Lördagens pimpeltävling skulle gå av stapeln på Landsomsjön, Pilgrimstad.
Micke Wiström hämtade upp mig strax före kl. 07.00 och de dryga 16 milen gick väldigt fort då vi snackade fiske oavbrutet hela resan. Bl a så berättade jag om när jag fiskade på Landsomsjön för första gången för ett antal år sedan och fick uppleva ett jätteroligt fiske när jag vann på 12,9 kg.
Jag berättade även om den andra gången jag var där och misslyckades totalt.
Så dagens fiske kunde bli både det ena och det andra.
Väl på isen, som var täckt av 2 dm snö ovanpå vatten, med andra ord, grisföre.
Jag och Micke bestämde oss ändå för att gå de ca 1,5 kilometrarna längst upp i sjön.
Då vi inte kände en fisk på de 7-8 första hålen så började vi ana att vi kanske hade tagit fel beslut.
Men precis när jag hade tänkt den tanken sög första abborren i och den följdes av 6 st till. Fin fisk med 150 g i snitt gjorde att hoppet steg.
Men efter 7-8 bomhål så var man nere på jorden igen.
Sedan fick jag en eller par i var tredje hål så jag blev kvar i området.
Då jag såg att de flesta på sjön rörde sig mycket så ansåg jag att det nog var lika svårfiskat var man än var på sjön.
Vid invägningen så visade vågen på dryga 5 kg och jag förstod att det var en bra vikt denna dag.
Herrveteranklassen tog Lennart Jonsson hem på 3,2 kg. Damklassen vanns av Gunilla Öhgren på 2,4 kg men den tyngsta påsen för dagen hade jag som vann herrseniorklassen på 5084g.
Micke slutade 4:a på 2,5 kg, Stis 3:a på dryga 3 kg och 2:a kom Lennart Lund på 3,4 kg.
Fullständiga resultatlistor kommer på Sundsjöfiskarnas hemsida inom kort.
/Peter

Inga kommentarer: