tisdag 29 mars 2016

Påsken 2016- Skruvdragarnas intåg i pimpelfisket!

Ännu en Påsk har passerat lika snabbt och intensivt som man upplever att alla påskar gör.
Denna Påsk har dock varit betydligt lättsammare för den tredjedel av alla pimpelfiskare som anammat den största händelsen inom pimpelfiskets utveckling någonsin- skruvdragarborrarna!
När isarnas tjocklek varierat mellan 70 cm till en meter och man har fått slita för varje hål, så har det "surrat" runtomkring när skruvdragarborrarna tagit sig genom isen dubbelt så fort och utan märkbar fysisk ansträngning.
När man gjort 3-4 bomhål på raken och är tvungen att sitta kvar i sitt fisklösa hål i tre, fyra minuter för att hämta krafter, så har kvinnan på dryga 70 år borrat 5-6 hål. Då är inte för intet att man känner sig en smula irriterad.
Åsikterna om denna "utveckling" inom pimpelfisket har inte låtit vänta på sig.
- "Detta är framtiden. Bara att gilla läget."
- "Man borde bara få använda dessa borrar om har handikappkort."
- "Allt utvecklas. Titta bara på jakten med pejlingsutrustning på hundarna."
- " mm, mm, mm."
Än så länge är det inte tagits något beslut i frågan från centralt håll, (Styrelsen i Sportfiskarnas tävlingskommitté), men det ligger motioner inne som ska handläggas så småningom.

Min åsikt är att man ska tänka sig noga för innan man tar ett beslut i frågan.
Om man säger ok till de nya borrarna så måste man också ta hänsyn till bl a följande:
- Det kommer att bli betydligt högre snittvikter på tävlingarna. Jag tror att man kan borra upp till dubbelt så många hål på en fyra timmars tävling än mot normalt. Som många av er vet så stämmer ekvationen, ju fler hål desto mer fisk.
- Ska man korta ned tävlingstiderna? För tänk er själva. Många av sjöarna i Jämtland är så kallade prickfiskesjöar där man kan få 5-10 kg i ett hål. Om man kan borra dubbelt så många hål så borde man logiskt sätt öka sina chanser med 100% att hitta ett eller flera fiskrika hål.
Så om vinnarvikerna idag har legat så högt som 34 kg (Sporrsjön) så borde teoretiskt vara möjligt att ha nästan den dubbla vikten. Om det nu blir så så kommer den största utmaningen vara att kunna ta "hem" fisken.
-Skruvdragarna är dyra. Mellan 3-6000 kr får man betala om man ska få en som räcker till.
- Hur påverkar ljudet från dragarna både oss människor och fisken?
Ska man göra om eller slopa de olika klasser vi har idag?
Det spelar ingen roll hur gammal du är vad det gäller förmågan att borra hål.

Ja det finns många, många funderingar som måste vägas in i ett så viktigt beslut som kommer att förändra vårt älskade pimpelfiske för alltid.
Det kanske inte alltid är bra med förändring.
Tänk då Gunde Svan började använda en lång stav och alla insåg att det skulle förändra skidåkningens framtid då man kunde åka mycket fortare. Men där bestämde man att inte ändra på reglerna då man tyckte det skulle ta bort lite av hjärtat i skidåkning, dvs. stakningen.
Lite så är det väl med pimpelfisket. Borrningen har alltid varit en viktig del och så tycker jag att den ska fortsätta att få vara. För de som är friska!

Nu till sammanfattningen av Påskens tävlingar.

Onsdag
Björnsjön, kvällstävling. 97 startande. 2-3 dm snö och svårfiskat.
Tom Frank hade tyngsta påse på dryga 7 kg.
Jag hade 2,8 kg, tror jag.

Torsdag
Hållstasjön, ny tävlingssjö. Drygt 100 startande.
Bra fiske, fin abborre. Tore Helmersson tyngsta påse, 12,8 kg
Jag hade 3,5 kg.

Svänglingen, ännu fler startande. Inte alls lika bra fiske som vanligt men vinnarvikten på över 8 kg.
Jag hade 2,4 kg.

Fredag
Bybergspimpeln, 212 startande. Bra arrangemang, dåligt fiske. Vinnarvikten på 3,3 kg.
Jag och Anne var tvungna att lämna WO.
Trots det mindre bra fisket då var det ett bra genomfört arrangemang och Intresseföreningen hälsar alla välkomna igen nästa år.
Här kommer några resultat:
Barn
1:a Elton Mattson, Ånge 100g
2:a Rasmus Westerholm, Byberget 90g
3:a Annie Johansson, Broaryd 49g

Ungdom
1:a Hugo Näslund, Ensillre 828g
2:a Ebbe Klinth, Danderyd 796g
3:a Axel Mårtensson, Byberget 501g

Dam
1:a Rut Backeby, Alfta 3171g
2:a Gunbritt Magnusson Gävle 2233g
3:a Gunilla Ögren Norsjö 2019g
4:a Birgitta Gustavsson, Brokind 1963g
5:a Ellenor Johansson Ånge 1610g
6:a Eva Mörlin, Grängesfirren 1181g
7:a Birgit Smith, Stöde 1131g

Herr
1:a Jonas Back, Forserums SFK 3340g
2:a Tore Helmersson, Sandviken 3339g
3:a Tomas Persson SFK Pirken 3069g
4:a Fredrik Malm Forserums SFK 3025g
5:a Åke Öhgren, Norsjö 2978g
6:a Kent Eriksson Sundsjöfiskarna 2696g
7:a Timo Hakulinen Gimo FFF 2596g
8:a Martin Södergårds, Sveg 2541g

Lördag
Turingepimpeln, ca 200 startande. Säsongens höjdpunkt. Jag segrade på sjörekordet 16054 gram.
Det var min tionde vinst i Överturingen sedan min första start 1994.
Lägg till att jag fick mitt livs hål. Ca 12 kg på 15 minuter. Stora abborrar på mellan 3-6 hg. Helt fantastiskt. Efter det slutade nappa så skakade jag i fem minuter. Björnfrossa, vad är det jämfört med abborrfrossa?
En tv blev mitt pris.

Söndag
Vikinganappet, Micke Rehnman segrade på 13,2 kg endast 6 gram före Bror E Olsson.
Segern gjorde att Micke tog hem vandringspriset för evigt. Imponerande!!
Jag hade dryga 2 kg.

Kvällstävling Gällösågen
Dåligt fiske, många gick in tidigare. Bl a jag och Anne.
Thomas "rosa mössan" Larsson vann på drygt 8 kg.
Jag 1785g

Måndag
Annandagspimpeln, Torsängsviken.
Min mammas kusin, duktige Arne Karlsson hade tävlingens tyngsta påse och vann på 11,6 kg.
Jag hade 5,3 kg.

Sammanfattningsvis så går denna påsk till historien som påsken när skruvdragarna fick sitt genombrott. Påsken när jag tog hem Turingepimpeln för tionde gången och påsken när alla andra tävlingar gick åt helv..e.

Fullständiga resultatlistor kommer på Sundsjöfiskarnas hemsida under veckan.

Inga kommentarer: