tisdag 3 maj 2016

Första Maj-metet i Söderhamnsån

Årets första metetävling gjorde jag i söndags när jag, Thomas Wiström, Burström och Greger for ned till Söderhamnsån för den årligen igenkommande metetävlingen.
Jag uppskattar att det var ca 60-70 deltagare som kommit för att uppleva ett roligt fiske.
Jag började med 12 fina mörtar på mina 12 första utlägg.
Då vi fiskade uppe i ån så räckte det med 5 meters spöt och redan efter 45 min så hade jag drygt 8 kg.
Men sedan blev det glesare mellan nappen och det blev också mindre snittvikt på fisken.
Fisken, som var mört, id, vimma, brax, björkna och abborre fortsatte dock att nappa rejält för de som stod lite längre ned i ån.
Vid invägningen hade jag fått ihop drygt 15,2 kg vilket räckte till pris och en plats bland de 7-8 första i den ihopslagna herr och herrveteranklassen.
Segrare där blev Svenska mästaren Tomas Nilsson som hade dryga 22 kg.
Tvåa kom Janne Engström, även han på dryga 22 kg.
Tyngsta påse för dagen hade duktige äldre herrveteranen, Leif Stockhaus, som fiskade ihop över 27 kg.
Damklassen vanns av Marie Lagerström på över 18 kg.
Resultatlistor kommer att läggas ut inom kort.
Denna gång blev jag iallafall bäst i bilen, vilket alltid är en lika prestigefylld del i varje tävling på bortaplan. Burström kom tvåa på 12,7 kg, Thomas trea på drygt 10 kg och fyra kom Greger med dryga 7 kg.
Nu väntar vi bara på att fisket i Selångersån kommer igång så bi kan börja tävla på hemmaplan.
/ Peter

Inga kommentarer: