måndag 1 augusti 2016

SM i mete 2016 avgjort

Årets SM i mete avgjordes i Järvträsk, mellan Norsjö och Arvidsjaur.
Fiskare från hela Sverige hade via sina respektive Distriktsmästerskap kvalificerat sig till SM-tävlingarna.
På lördagen tävlades det individuellt och på söndagen var det lagtävlingar.
Jag och Anne hade åkt de dryga 50 milen från Sundsvall till Arvidsjaur på fredagen.
På hotel Lapponia mötte vi våra klubbkamrater från Sundsjöfiskarna och de andra fiskarna från Jämtland/Härjedalen som hade kvalat in.
På lördagen var det uppstigning kl.05.00 och frukost 05.30.
Därefter bar det iväg mot tävlingsplatsen där lottning av platser skedde kl.08.00
Jag och övriga herrseniorer hade gångavstånd till fiskeområdet medan Anne och de andra i damklassen fick åka buss till andra sidan sjön där deras område var.
Jag började riktigt bra med 3-metersspöt och hade nog 3 kg efter 35-40 min. Men sedan gick det inte lika lätt. Fisken trycktes utåt och det var bottenmete som gällde men tyvärr hade jag för små och för få fisk på min ruta.
Den största fisk jag fick vägde ca 50 g men snittet på mina mörtar och abborrar låg nog på 15-20 gram.
Vid invägningen så visade vågen på 3890 g och det räckte till en fin åttonde plats.
Vinnaren hade ett kilo mer så det var inte så mycket som skilde.
http://www.norsjosfk.se/smfiske/2016/SM_mete_resultatlista_individuellt_2016-07-30.pdf
Söndagens lagmete blev till en regnig historia där Anne och hennes lagkamrater fiskade till sig ett SM-brons.
Sundsjöfiskarnas herrveteraner vann också ett brons.
Fullständiga resultatlistor hittar ni på http://www.norsjosfk.se/
Sammanfattningsvis kan man väl säga att det var ett bra genomfört SM.
Väldigt trevligt att få träffa alla fiskare från Sveriges avlånga land.
Roger Vestli bjöd återigen alla på ett fantastiskt utbud av fiskegrejer och förutom bra priser så delade Vestli ut kepsar, tröjor, hinkar mm till alla som var där. Generöst!

Nästa års SM går i Bollnästrakten och det blir säkert minst lika bra. Det ser jag fram mot. Då jäklar....
/Peter

Inga kommentarer: