fredag 11 november 2016

Mina funderingar kring tävlingspimplingens framtid.

Det verkar som att engagemanget runt pimpeltävlingarnas framtid just nu är väldigt stort.
Vad det beror på det vet jag inte men det kanske beror på att vi blir färre och färre som tävlingsfiskar och att medelåldern på tävlingspimplare blir allt högre.
Det beror också säkert på den tekniska utvecklingen inom sporten som är väldigt spännande för många. (Läs skruvdragarborrarna)

Hur som helst så har jag läst igenom de motioner som inkommit inför Sportfiskarnas Tävlingsmöte i november och jag blir väldigt fundersam kring flera av dessa.

En motion som sticker ut och som kommer att ligga till grund för kanske det viktigaste beslutet som kommer att tas på mötet är den om man vill tillåta skruvdragarborrarna på "alla" pimpeltävlingar framledes.

En annan motion handlar om att man ska minska antalet fiskare i lagen på DM:ena i vissa klasser.
Detta förslag fattar jag har sin upprinnelse i att vi blir färre som deltager.

En tredje motion är att man ska återsätta fiskar över en viss längd för att på så sätt bevara återväxten på abborre.

Det jag reagerar mest på är att det inte kommit in en enda motion om hur vi ska locka fler fiskare till Tävlingspimpelfisket.
Där borde fokus ligga, tycker jag. Hur kan vi locka unga och äldre människor att börja tävlingspimpla?
Hur kan vi få tillbaka fiskare som slutat tävla?

Jag tror inte att något av ovanstående förslag kommer att göra så att fler börjar tävlingspimpla.
Tvärtom.
Om man tillåter att skruvdragarborrar ska få användas på tävlingar sanktionerade av Sportfiskarna så tror jag att än färre kommer att börja tävlingspimpla.

Om man röstar ja till skruvdragarborrarna gör man tävlingspimpling till en materialsport då en borr med skruvdragare och adapter kostar i storleksordningen 5000-6000 kronor.
För det är nog ganska självklart att om det är tillåtet så vill väl alla ungdomar i alla fall ha en sådan borr.
Sedan läser jag i motionen att skruvdragarborren inte ger någon fördel. I alla fall inte i herrseniorklassen.
Det är det mest osanna jag någonsin har läst.
Då isarna börjar bli tjockare är en halvmeter så utgör skruvdragarborren en väsentlig skillnad.
Du kan säkerligen borra 2-3 gånger så många hål med en sådan borr.
Jag tycker därmed att det inte ska vara tillåtet med skruvdragarborrar om man inte har särskilda behov av att använda en sådan.
Det ska då framstå i handikapkortet att man har en sådan funktionsnedsättning att man behöver skruvdragarborr som hjälpmedel.
Ett annat alternativ är att tillåta dessa borrar i äldre veteranklasserna.

Jag vet också att flera som tävlat i många år kommer att sluta med tävlingspimpling om det blir tillåtet.
Personligen kommer jag själv att bojkotta tävlingar i Sportfiskarnas regi som tillåter skruvdragarborrar om man inte har handikapkort.

Sedan står det i motionen att det är ett miljövänligt alternativ. Ja, kanske om man jämför med bensindrivna motorborrar, men annars så är väl batterierna till skruvdragarna (NiCd) inte de mest miljövänliga. Även om man nu har batterier med NiMh-cellen så klarar inte dessa av kylan på samma sätt så det kommer nog av vara NiCd-batterier som kommer att användas. Vilka innehåller den miljöfarliga tungmetallen kadmium.

Då det gäller motionen(-erna) om att återutsätta abborrar över en viss längd så är det väldigt ogenomtänkta förslag.
Stor fisk som tas upp i pimpelhål som är 100 till 115 mm i diameter blir ofta skadade och fiskens ögon blir skadade om det är några minusgrader. Ska vi då återutsätta sådan fisk så kommer vi att medverka till grymt handhavande av fisken.
Om vi ska vara riktigt ärlig så kan nog de flesta av oss vara överens om att de abborrar som tas på tävling varje säsong som väger mer än kilot är ganska lätträknade.
Så det ser inte jag som ett problem.

Det jag vill se och höra diskuteras om framtidens pimpeltävlingar är istället HUR vi ska få unga människor (barn) att bli intresserade av vår favoritsysselsättning.
Lägg er energi på de,t så tror jag att det mesta kommer att lösa sig på bästa sätt i framtiden.

Väl mött på isarna 2017
/Peter


6 kommentarer:

Unknown sa...

Jag har väntat länge på dina kloka synpunkter.
Nu kom dom.
Tack!

Hälsningar
Ulf Berggren

Peter Forsbergs Pimpelblogg sa...

Tack för dom orden, Ulf.

Lennart Larsson sa...

Hej Peter, kloka synpunkter som vanligt. Finns det någon sida där man kan läsa inkomna motioner, har sökt men hittar inget
Med vänlig hälsning Lennart Larsson Partille Sportfiskeklubb

Peter Forsbergs Pimpelblogg sa...

Hej Lennart.
Här hittar du alla motioner http://www.sportfiskarna.se/Tavling/Demokrati
Mvh
Peter

Borg sa...

Väldigt bra och kloka synpunkter Peter!
Hoppas att klokheten vinner på tävlingskonferensen i helgen.
On du läser min berättelse just nu på Jokerbloggen, så understryker historien det du själv upplever med minskade skaror som tävlingsfiskar. Dessutom har vi en global uppvärmning, som börjar drabba oss i södra och mellersta Sverige. Om jag skulle ha fel om detta, så är det försent om vi i framtiden skulle få värsta vintrarna plötsligt. Då har vi inga tävlingsfiskare kvar....

Peter Forsbergs Pimpelblogg sa...

Tack så mycket.
Jag har läst dina kloka ord på Jokerbloggen och jag vet att flera andra har gjort det.
Vi får hoppas att fler delar våra åsikter då viktiga beslut nu ska fattas på konferensen i helgen.
Mvh
Peter